Článek
Po šesté ráno se pod dálničním mostem u Větrného Jeníkova začalo měnit dopravní značení. Pracovníci na osmikilometrovém úseku zužovali vozovku a nové jízdní pruhy označovali oranžovými reflexními pásy. A to už začal provoz znatelně houstnout a nejeden z řidičů kamiónů zdravil dělníky ve vestách troubením
„Zatím půjde jen o běžné zúžení dopravních pruhů, na jaká jsme zvyklí při všech opravách, kterých je na dálnici vzhledem k jejímu technickému stavu bezpočet. Ovšem za dvanáct dnů zde začnou už ty skutečné opravy včetně frézování vozovky a dalších prací. A to se pak dá předpokládat, že zde bude dost složitá doprava a opatrnosti určitě nebude nazbyt,“ řekl Právu Václav Jakeš z odtahové služby Pretol.
Jeho dva tahače a osm lidí byli také už od šesti ráno připraveni pomoci při nenadálé události. Další podobný úsek bude označen a provoz se výrazně omezí v sobotu u Velké Bíteše ve směru na Prahu.
Uzavírky by neměly provoz ochromit

„Provoz na D1 by uzavírky neměly ochromit. V obou směrech dálnice totiž zůstanou zachovány dva jízdní pruhy. Kvůli bezpečnosti provozu ale bude v zúžených pruzích omezena maximální povolená rychlost na 80 kilometrů v hodině,“ uvedl Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy (MD), jež schválilo harmonogram prací pro tyto dva úseky.
Za několik týdnů začnou práce i na úsecích Šternov–Psáře (41. až 49. km) a Loket–Hořice (66. až 75. kilometr). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž v úterý podepsalo smlouvy s jejich dodavateli, jimiž jsou Eurovia CS a konsorcium firem Colas CZ a Porr.

Úseky, které čekají opravy v následujících šesti letech
Vydělat mohou České dráhy
V této první etapě modernizace, která má trvat zhruba šestnáct měsíců, tedy budou uzavírky na celkem 34,5 kilometru D1.
Dálnice bude i po modernizaci čtyřpruhová, rozšíří se však v obou směrech o 75 centimetrů na 28 metrů. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka se tak vytvoří předpoklady pro budoucí rozšíření celé D1 na tři jízdní pruhy. To je ovšem hudba dosti vzdálené budoucnosti, protože v současné době se k tomu nedostává peněz a velké komplikace by se daly očekávat i s výkupem pozemků.

BEZ KOMENTÁŘE: Dopady první etapy modernizace D1
Jak už Právo informovalo, modernizovat se bude v pěti etapách celkem 160 kilometrů dálnice D1 mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna. Náklady ŘSD odhaduje na 24 miliard korun a přispět by na to měla Evropská unie.

Na dálnici D1 odstartovala dlouho očekávaná modernizace
Celá modernizace D1 potrvá šest až deset let. Nejméně do roku 2019 se tedy pro osobní a nákladní auta i autobusy prodlouží jízdní časy. Toho chtějí využít České dráhy (ČD), které kromě běžných rychlíků a vlaků vyšší kvality nasazují mezi Prahou a Brnem i D1 Express, jenž tuto trasu bez jediné zastávky zvládne za 2 hodiny 45 minut.
Při velkém zpoždění autobusem zdarma
Obavy z odlivů cestujících po startu modernizace má naopak Student Agency, která mezi Prahou a Brnem provozuje autobusovou dopravu. Rozhodla se proto za případné velké zpoždění vracet cestujícím jízdné.

Na dálnici D1 odstartovala dlouho očekávaná modernizace
„V jízdním řádu máme dostatečnou rezervu. Zvládat trasu Praha–Brno by tak naše žluté autobusy i v průběhu modernizace D1 měly za dvě a půl hodiny. Pokud by ale zpoždění přesáhlo třicet minut, vrátíme cestujícím zpět čtvrtinu jízdného, a když bude zpoždění větší než hodinu, pojedou lidé zcela zadarmo, i když to naše společnost nezaviní,“ ujišťuje ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická.