Článek
Po šesté ráno se pod dálničním mostem u Větrného Jeníkova začalo měnit dopravní značení. Pracovníci na osmikilometrovém úseku zužovali vozovku a nové jízdní pruhy označovali oranžovými reflexními pásy. A to už začal provoz znatelně houstnout a nejeden z řidičů kamiónů zdravil dělníky ve vestách troubením
„Zatím půjde jen o běžné zúžení dopravních pruhů, na jaká jsme zvyklí při všech opravách, kterých je na dálnici vzhledem k jejímu technickému stavu bezpočet. Ovšem za dvanáct dnů zde začnou už ty skutečné opravy včetně frézování vozovky a dalších prací. A to se pak dá předpokládat, že zde bude dost složitá doprava a opatrnosti určitě nebude nazbyt,“ řekl Právu Václav Jakeš z odtahové služby Pretol.
Jeho dva tahače a osm lidí byli také už od šesti ráno připraveni pomoci při nenadálé události. Další podobný úsek bude označen a provoz se výrazně omezí v sobotu u Velké Bíteše ve směru na Prahu.
Uzavírky by neměly provoz ochromit
„Provoz na D1 by uzavírky neměly ochromit. V obou směrech dálnice totiž zůstanou zachovány dva jízdní pruhy. Kvůli bezpečnosti provozu ale bude v zúžených pruzích omezena maximální povolená rychlost na 80 kilometrů v hodině,“ uvedl Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy (MD), jež schválilo harmonogram prací pro tyto dva úseky.
Za několik týdnů začnou práce i na úsecích Šternov–Psáře (41. až 49. km) a Loket–Hořice (66. až 75. kilometr). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž v úterý podepsalo smlouvy s jejich dodavateli, jimiž jsou Eurovia CS a konsorcium firem Colas CZ a Porr.
Vydělat mohou České dráhy
V této první etapě modernizace, která má trvat zhruba šestnáct měsíců, tedy budou uzavírky na celkem 34,5 kilometru D1.
Dálnice bude i po modernizaci čtyřpruhová, rozšíří se však v obou směrech o 75 centimetrů na 28 metrů. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka se tak vytvoří předpoklady pro budoucí rozšíření celé D1 na tři jízdní pruhy. To je ovšem hudba dosti vzdálené budoucnosti, protože v současné době se k tomu nedostává peněz a velké komplikace by se daly očekávat i s výkupem pozemků.
Jak už Právo informovalo, modernizovat se bude v pěti etapách celkem 160 kilometrů dálnice D1 mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna. Náklady ŘSD odhaduje na 24 miliard korun a přispět by na to měla Evropská unie.
Celá modernizace D1 potrvá šest až deset let. Nejméně do roku 2019 se tedy pro osobní a nákladní auta i autobusy prodlouží jízdní časy. Toho chtějí využít České dráhy (ČD), které kromě běžných rychlíků a vlaků vyšší kvality nasazují mezi Prahou a Brnem i D1 Express, jenž tuto trasu bez jediné zastávky zvládne za 2 hodiny 45 minut.
Při velkém zpoždění autobusem zdarma
Obavy z odlivů cestujících po startu modernizace má naopak Student Agency, která mezi Prahou a Brnem provozuje autobusovou dopravu. Rozhodla se proto za případné velké zpoždění vracet cestujícím jízdné.
„V jízdním řádu máme dostatečnou rezervu. Zvládat trasu Praha–Brno by tak naše žluté autobusy i v průběhu modernizace D1 měly za dvě a půl hodiny. Pokud by ale zpoždění přesáhlo třicet minut, vrátíme cestujícím zpět čtvrtinu jízdného, a když bude zpoždění větší než hodinu, pojedou lidé zcela zadarmo, i když to naše společnost nezaviní,“ ujišťuje ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická.