Článek
Mezioceánská železnice má protínat Brazílii, Bolívii a Peru, a to z brazilského přístavu Santos do peruánského Ila. „Je to projekt století,” prohlásil náměstek německého ministra dopravy Rainer Bomba.
Studii rentability projektu, který by zásadně zkrátil cestu zboží z brazilského pobřeží na asijské trhy, nyní zkoumají představitelé Brazílie, Peru, Uruguaye a Bolívie spolu s odborníky z Německa a Švýcarska. Účastníkem je také německá strojírenská společnost Siemens, uvedl její mluvčí Dennis Hofmann. Projekt je podle něj v počáteční fázi, řadu otázek ještě zbývá vyjasnit.
Čínský projekt odradil cenou
Další německé firmy, které v Bolívii jednají, jmenovány nebyly. Bomba ale řekl, že „účast 40 podniků znamená, že Německo je zapojeno nejen do fáze plánování, ale i do fáze realizace”. Bolivijský ministr veřejných prací Milton Claros agentuře Reuters řekl, že Bolívie a Německo podepsaly smlouvy o technické podpoře a o financování projektu.
O podobném projektu před dvěma lety jednalo Peru s Čínou, náklady na výstavbu železnice přes Andy za 60 miliard dolarů však Peru odradily. Prezident Pablo Kuczynski později řekl, že by železnice měla vést přes vnitrozemskou Bolívii. Čínský projekt zpochybňovala i Brazílie.
Podle brazilského velvyslance v Bolívii Raymunda Santose byla politická stránka věci už vyřešena, teď je řadě ta technická.