Článek
Dráhy je zavádí kvůli snižování nákladů, což je jedním z požadavků měst a obcí při objednávce osobních vlaků. Využívá se hojně v zahraničí, např. ve Švýcarsku, Německu, Rakousku a Francii.
Začnou fungovat na tratích z Havlíčkova Brodu do Humpolce na Vysočině, z Olbramovic do Sedlčan ve středních Čechách nebo několik lokálních tratí v okolí Chrudimi na Pardubicku.
České dráhy se ho snaží zavádět již deset let a nyní je využíván na přibližně 43 především regionálních tratích například ve Frýdlantském výběžku, v Podřipsku, v Krušnohoří či Moravskoslezském kraji.
Díky tomuto systému přišlo o práci průvodčího desítek lidí, což představuje pro ČD úsporu milióny korun ročně. "Část z uvolněných zaměstnanců se přeškolila na vlakové revizory a nadále vykonávají kontrolu jízdenek," sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Černá jízda se nevyplatí
Nástup cestujících do vlaků se specifickým odbavením je možný pouze s platnou jízdenkou nebo si ji musí cestující zajistit bezprostředně po nástupu do vlaku. U vybraných vlaků může cestující zakoupit jízdenku v automatu. V krajním případě musí cestující bez platné jízdenky požádat o její vystavení strojvedoucího.
Nástup do vlaku je možné jen předními dveřmi. Cestující si po nástupu musí jízdenku označit v příslušném zařízení.
V rámci samoobslužného odbavení cestujících se nevyplatí cestovat na černo. V uvedených vlacích provádějí kontrolu vlakoví revizoři. Cestující, který jízdenku nemá, zaplatí na místě pokutu 400 korun. Pokud ji zaplatí později, vzroste sankce na 800 korun.