Hlavní obsah

Prodloužení metra na pražské letiště by stálo 27 miliard

Prodloužení pražské trasy metra A z Motola na Letiště Václava Havla by stálo 26,8 miliardy korun. I s přípravnými pracemi by trvalo 11 let. Vyplývá to z analýzy firmy Metroprojekt pro dopravní podnik (DPP) a magistrát. Analýza je podkladem pro budoucí rozhodnutí vedení města, zda začít stavět. Součástí dokumentu je i možnost větvení trasy z Motola na Zličín.

Foto: Novinky

Po posledním prodloužení trasy A za 20 miliard byla otevřena i stanice Bořislavka.

Článek

Praha naposledy zprovoznila zhruba před třemi lety úsek trasy A z Dejvic do Motola.

Úsek na letiště by měl podle studie pět nových stanic, na délku by měl 6,86 kilometru a z Můstku na letiště by cesta trvala 25 minut. Trasa by zahrnovala nové stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré Letiště a Letiště Václava Havla.

Největší vzdálenost by byla mezi Bílou Horou a Dědinou, a to 2,16 kilometru. Naopak nejkratší vzdálenost – 0,88 kilometru – by byla mezi Dědinou a Dlouhou Mílí.

Na letišti s ostrůvkem a v hloubce 21 metrů

Stanice Letiště Václava Havla je navrhována jako ražená v hloubce 21 metrů. Měla by mít takzvané ostrovní nástupiště, tedy do vlaků by se nastupovalo z perónu mezi kolejemi, stejně jako u většiny pražských stanic. Stanice Staré Letiště by měla obsloužit nejen původní letiště, ale v případě výstavby celou lokalitu.

Na Dlouhé Míli je stanice navrhována tak, aby mohla fungovat společně s plánovanou železniční stanicí. „Hlavní význam této stanice spočívá obecně v možnosti vytvoření kvalitního dopravního terminálu,” píše se v dokumentu. Končit by tu mohly dálkové nebo příměstské autobusy.

Stanice by byla v hloubce přes 33 metrů. Součástí by bylo záchytné parkoviště P+R, o kterém bylo uvažováno v plánech již před více než deseti lety.

Na Ruzyni hlouběji

Stanice Dědina by byla severozápadně od křižovatky ulic Drnovská a Vlastina a její východ by směřoval přímo do sídliště Dědina. Její podobu bude ale nutné ještě detailně rozpracovat, stejně jako v případě stanic Letiště Václava Havla a Dlouhá Míle, uvádí materiál.

Pod Ruzyní by měla kvůli stabilitě zástavby na povrchu trasa vést hlouběji něž ve zbylých dalších úsecích. To ovlivní i stanici Bílá Hora, která by byla v hloubce 44,4 metru. Střed by měla mít mezi křižovatkami ulic Karlovarské a K Motolu a Karlovarské s Thurnovou.

Mezi stanicemi Nemocnice Motol a Bílá Hora by byla trasa vybudována tak, aby umožnila případnou výstavbu trasy do Řep a dále na Zličín, kde by se spojila s trasou B.

Z doby výstavby by 6,5 roku měla zabrat příprava stavby, tedy získání všech potřebných dokumentů. Samotná výstavba zabere podle analýzy 4,5 roku. Prodloužení by si nevyžádalo principiální změnu územního plánu týkající se dopravy a neodporovalo by ani zásadám územního rozvoje.

Poslední prodloužení stálo 20 miliard

O prodloužení metra k letišti v Ruzyni již město v minulosti uvažovalo. Původně měla trasa z Dejvické vést k letišti. Nakonec se město rozhodlo stočit ji do Motola k nemocnici a tady ji ukončit. Stavba byla zprovozněna před necelými třemi roky a vyšla na asi 20 miliard korun.

Praha rovněž uvažuje o stavbě nového úseku metra C z Letňan do Čakovic, která by trvala 12 let a stála 16 miliard korun. Trasa linky C by se prodloužila o 3,5 kilometru, vznikly by na ní tři další stanice. [celá zpráva]

Výběr článků

Načítám