Článek
Jen za prvních deset pracovních dní měsíce přibylo v registru více než 10 000 nových osobních vozů. Za celý měsíc by tak jejich počet mohl přesáhnout 22 000. To je o 4500 více než v listopadu. Za celý rok by to znamenalo 205 tisíc prodaných aut, tedy o 18 procent meziročně méně.
Podle Jana Hurta, generálního ředitele společnosti Porsche ČR, která dováží do ČR vozy koncernu Volkswagen, se prodeje a stav objednávek po otevření showroomů výrazně zlepšily, ale celkový pokles trhu na úrovni 20 procent velmi citelně zasáhl i značky skupiny VW. Kvůli unikátnosti letošního roku jej ale nechtěl s loňskem srovnávat.
„Zavřené showroomy na jaře, znejistělí zákazníci, zavřené výrobní závody, které až se zpožděním reagovaly na rostoucí poptávku v létě, kdy se stav začal stabilizovat, dlouhé čekací doby a opět zavřené prodejny na podzim,” podotkl Hurt.
V Evropě se prodalo o čtvrtinu méně nových aut než před rokem
„Do toho přicházely nové zásadní modely, které jsme museli uvádět na trh netradičními cestami. To vše v prvním roce, kdy se nedodržení limitů CO2 výrazně promítne do ekonomiky výrobců, takže docházelo k optimalizaci nabídky klasických spalovacích verzí a naopak rozšíření nabídky hybridů a zavádění čistě elektrických modelů,” dodal.
Pořadí nejprodávanějších značek se v první polovině prosince výrazně nezměnilo. První je s náskokem Škoda Auto, následuje Volkswagen a za ním Hyundai. Na čtvrtou příčku se z pátého místa posunula Toyota a pátý je Renault.
Za prvních jedenáct měsíců prodeje nových osobních vozů v EU meziročně klesly o 25,5 procenta na zhruba devět milionu kusů. V Česku ve stejném období došlo k poklesu o 21 procent na 182 638 kusů.