Článek
Ryanair požadoval předávání zmíněných údajů místo v tomto odvětví uznávaných virtuálních informací, které se běžně používají při rezervaci letenek. „Je to vítězství pro zákazníky, kteří si budou moct i nadále svobodně vybírat z celé škály možností, jež nabízíme, a zvolit si, jak a u koho si budou objednávat letenky,“ uvedl k rozhodnutí zakladatel a generální ředitel Oliver Dlouhý. Podle něj šlo o praktiku, jejímž cílem bylo omezovat konkurenci.
Daný spor se táhne již několik let. Krajský soud vydal v lednu 2021 ve sporu předběžné opatření, které společnosti Kiwi.com nařizovalo požadované údaje Ryanairu předávat. Před dvěma lety předběžné opatření Ústavní soud zrušil. V září před dvěma lety však vydal krajský soud předběžné opatření znovu, Ústavní soud je loni v červnu znovu zrušil, ovšem tehdy se zabýval jen procesními záležitostmi, a nikoliv podstatou sporu.
Letos v říjnu naopak český prodejce neuspěl ve sporu u Obchodního soudu v Madridu s žádostí o vydání předběžného opatření proti praktikám Ryanairu. Aerolinky po zákaznících, kteří si nekoupí letenky přímo od nich, ale zprostředkovaně od Kiwi.com, vyžadují ověření zákazníka pomocí rozpoznání obličeje, což Kiwi rozporuje a chtěla to s pomocí soudu Ryanairu zakázat. Podstatou žaloby se bude madridský soud teprve zabývat a Ryanair může v dosavadní praxi pokračovat.
Ryanair si chce letenky prodávat sám
V dlouhodobé při mezi oběma firmami je podstatou to, že Ryanair si chce letenky jako dopravce prodávat sám a nechce, aby letenky na jeho lety prodával kdokoliv jiný. Podstata fungování Kiwi.com je naopak založena na tom, že přeprodává letenky různých leteckých společností. Na trhu je od roku 2012, po celém světě zaměstnává zhruba 1100 lidí. Loni hospodařila s téměř půlmiliardovou ztrátou, o rok dříve se ztrátou přes 300 milionů korun a zisk očekává až v roce 2025.