Článek
Agentuře Reuters to ve středu sdělily zdroje obeznámené s údaji. Německo je největším automobilovým trhem v západní Evropě.
Německá vláda v letošním roce začala vyplácet bonus 2500 eur (zhruba 67 000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu.
Opatření pomohlo nejen německým výrobcům automobilů, ale také české Škodě Auto, jež je součástí německého Volkswagenu.
Na některých dalších západoevropských trzích se poptávka po automobilech minulý měsíc vyvíjela méně příznivě. Ve Francii se sice v květnu prodej aut meziročně zvýšil o 11,9 procenta na 206 387 vozů, v Itálii však klesl o 8,6 procenta na 188 670 vozů a ve Španělsku dokonce o 38,7 procenta na 71 161 vozů.
Šrotovné bude zřejmě i v Česku
V polovině května schválila zavedení šrotovného i Poslanecká sněmovna. Ta počítá s ím, že by příspěvek na nové vozy při likvidaci starého činil 30 tisíc korun, vůz však nesmí být dražší než půl miliónu korun.
Šrotovné
Státní příspěvek na nákup nového vozidla výměnou za likvidaci staršího auta.
Německá vláda dotace zavedla od ledna letošního roku a činil 2500 eur, tedy přes 66 tisíc korun. Vláda na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy korun. Do konce léta byla částka kompletně vyčerpána.
Na Slovensku proběhly dvě vlny šrotovného a obě byly zcela vyčerpány. Tamní vláda lidem přidávala na nové vozy 1500 eur (900 eur v druhé vlně. Celkem se zlikvidovala zhruba 44 tisíc aut.
Díky šrotovnému v sousedních zemích vzrostl zájem o vozidla české automobilky Škoda, zejména model fabia.
Dvojnásobný příspěvek dostanou ti, kteří koupí vůz s alternativním či hybridním pohonem. Auto však nesmí stát více než 700 tisíc korun. Ekologicky zlikvidovaný vůz navíc nesmí být mladší deseti let.