Článek
V Evropě mají téměř čtyři z deseti nově registrovaných aut elektrický nebo hybridní pohon. Česko zatím s podílem bateriových aut kolem 11 procent výrazně zaostává.
Světovou produkci a odbyt čistě elektrických aut táhne Čína, která meziročně prodeje téměř ztrojnásobila. Trh v Evropě ve 3. čtvrtletí zpomalil z více než dvojnásobného růstu v předchozích čtvrtletích na 32 procent. Důvodem je obecný nedostatek komponentů, který ovlivňuje nejen auta s tradičními pohony, ale i elektromobilitu.
„V Evropě zůstávají nejoblíbenější hybridní vozy, i když čistě elektrická auta mají nejsilnější tempa růstu. Ještě většímu růstu poptávky po čistě elektrických autech brání stále nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. Právě její rozvoj bude klíčovým impulzem pro to, aby i v Evropě čistě elektrická auta převzala současnou roli hybridů,“ uvedl Pavel Štefek z PwC.
Za Čínou i Evropou přitom tradičně zaostávají USA, kde podíl elektro a hybridních aut dosahuje jen osmi procent.
Do roku 2025 se počet dobíjecích bodů pro elektromobily ztrojnásobí, říká Škoda
Hlavním světovým tahounem prodejů čistě elektrických aut je opět Čína. Ta ve 3. čtvrtletí na silnice uvedla 782 tisíc elektromobilů, což je meziročně téměř třikrát více než loni. Na deseti nejvyspělejších evropských trzích se přitom ve stejném období prodalo 275 tisíc čistě elektrických aut, tedy o 53 procent meziročně více.
„Na Evropu obecně dopadly nejsilněji problémy s nedostatkem čipů. Řada automobilek musela alespoň na pár týdnů zcela zastavit výrobu. V tomto světle je více než 50procentní nárůst zájmu o elektromobily skvělý výsledek. Zatímco ještě před dvěma lety tvořila plně elektrická nebo hybridní auta jen osm procent celkových prodejů v Evropě, nyní je to 38 procent,“ dodal Štefek.
Do konce roku 15 milionů vozů
Podle něj by již v příštím roce mohl počet registrací elektrických a hybridních aut na nejvyspělejších trzích Evropy překonat prodej benzínových a dieselových aut.
Podle studie PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15 milionů hybridních a elektrických aut. Růst přitom nepoleví, v průběhu následujících pěti let by se tento počet měl víc než ztrojnásobit, na konci roku 2026 by to mělo být 52 milionů vozů.