Článek
"Výrobu automobilů negativně ovlivňovaly pokračující výpadky v dodavatelském řetězci, situaci navíc zhoršil ruský útok na Ukrajinu," uvedlo sdružení k březnovému vývoji prodeje. "V důsledku toho většina zemí v regionu zaznamenala dvouciferné poklesy prodeje," dodalo.
Český Svaz dovozců automobilů už dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v březnu meziročně snížil o 15,7 procenta na 16 903 vozů. Za celé první čtvrtletí klesl o 4,3 procenta na 47 391 vozů.
Výsledky za březen a první čtvrtletí jsou podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa očekávaným zklamáním. Jsou za nimi problémy v dodavatelských řetězcích, které omezují výrobní kapacitu automobilek a prodlužují čekací lhůty na nové vozy.
Odbyt automobilky Škoda Auto v prvním čtvrtletí klesl o více než čtvrtinu
"Všechny velké evropské trhy v březnu výrazně klesly. Je smutnou skutečností, že letošní výsledky za tři měsíce roku jsou dokonce výrazně pod rokem 2020, kdy už jsme byli v Evropě zasaženi pandemií covidu-19. Tehdy se dalo pracovat ještě s určitými zásobami, které dnes v prodejních kanálech velmi chybí," podotkl Knap.
Nedostatek čipů i příští rok
Analytik Peter Fuss ze společnosti EY varoval, že potíže v dodavatelských řetězcích budou pokračovat. "Přinejmenším do listopadu tohoto roku se situace výrazněji nezlepší," poznamenal. Upozornil také, že nahrazení dodavatelů z Ruska a z Ukrajiny vyžaduje určitý čas, a předpověděl, že automobilový průmysl se i v příštím roce bude potýkat s nedostatkem čipů.
V Německu vyroste čipový závod za 17 miliard eur. Postaví ho Intel
"Pro zákazníky to znamená, že dostupnost nových automobilů prozatím zůstane omezená, dodací lhůty zůstanou mimořádně dlouhé a ceny se budou dál zvyšovat, a to i na trhu s ojetými vozy," uvedl Fuss.
Předpověděl také, že prodej nových aut v EU by se v celém letošním roce mohl snížit zhruba o deset procent. "Mnohé nasvědčuje tomu, že trh s novými auty v EU v roce 2022 klesne na historické minimum," dodal.