Článek
Jde o další reakci na tragickou srážku dvou vysokorychlostních souprav konkurenční společnosti China South Locomotive na nádraží ve městě Wen-čou, při níž před třemi týdny zahynulo 40 lidí.
Společnost China CNR zatím neupřesnila, jaké technické potíže daly k vyřazení souprav podnět. Již dříve ale upozornila, že zjistila určité chyby v signalizačním systému vlaků.
Čína již před pár dny rozhodla o snížení maximální rychlosti na vysokorychlostních tratích a chce také pozastavit nově připravované projekty a podrobit přísnější kontrole stávající drážní zařízení.
Nehodě se dalo zabránit
Právě drážní signalizace má podle předběžného šetření červencovou tragédii v provincii Če-ťiang na svědomí. Po zásahu bleskem nezměnilo signální zařízení zelenou na červenou, a proto na trať, kde stál vysokorychlostní vlak, vyjela další souprava.
V pátek ale čínská média, která o neštěstí píší nezvykle otevřeně, citovala vysoce postaveného vyšetřovatele případu, podle nějž mají na srážce podíl také chyby vedení železnic a podle nějž se střetu vlaků dalo zabránit.
Projekty vysokorychlostních železnic, zvlášť pak té z Pekingu do Šanghaje, byly donedávna chloubou čínského komunistického režimu a oblíbenou ukázkou technologické vyspělosti země. V tomto oboru soutěžila Čína především s proslulými japonskými rychlovlaky. V loňském roce dosáhly investice Číny do tohoto sektoru rekordních 117 miliard dolarů (téměř dva bilióny korun).