Článek
V dubnu majitel firmy Ivan Petrův tvrdil, že čeká zvýšení obratů a expanzi firmy, v srpnu najednou na sociálních sítích srdceryvně prosil zákazníky o podporu s tím, že ho dělí dny od insolvence. Když už ho v dobré víře podpořily stovky z nich, přiznal, že nekrachuje, pouze potřeboval více zakázek. Vzápětí se ukázalo, že mu úpadek hrozí a on o tom dobře dobře ví. Nezmínil, že si neprávem nechal statisíce korun, které patřily humanitární organizaci. A začalo přibývat stížností od klientů.
Česká obchodní inspekce obdržela od roku 2022 přes třicet podání spotřebitelů, většina z nich je z druhé poloviny loňského roku. „Více než dvě desítky se týkají nedodání zboží, nevrácení peněz nebo upozorňují na problematický přístup společnosti při uplatnění práva z vadného plnění,“ sdělil Novinkám mluvčí inspekce František Kotrba.
Mnozí z těch, kdo se rozhodli firmu podpořit, toho dnes litují. „Parodie na firmu. Ani za rok nejsou schopni dodat zaplacené boty,“ zaznívá v recenzích.
Dodání do Vánoc, ale těch příštích
Trpělivost došla i paní Ireně Eppingerové. Koncem července si v prodejně v pražských Vršovicích objednala tašku, měl to být vánoční dárek. Na místě za ni zaplatila 25 tisíc korun. Ohledně objednávky s ní pak dlouho nikdo nekomunikoval. Když si ale paní Irena v říjnu postěžovala na sociálních sítích, brašnář Petrův ji telefonicky kontaktoval.
„Šlo ale jen o výmluvy jak on nic, kdo všechno za to může, a k tomu ta smršť negativních zpráv v novinách. Ujišťoval mě ale těmito slovy: To by k nám musel spadnout meteorit, abyste tu tašku nedostala. Do Vánoc bude,“ popsala Novinkám nespokojená zákaznice.
Jenže taška do Vánoc nedorazila a Petrův opět přestal komunikovat. „Tudíž jsem oslovila právní zástupkyni, aby jednala za mě. Na e-mail se ale neobtěžoval odpovědět. Do telefonu jí řekl, že je v minusu tři miliony korun a že se mám postavit do fronty. Přesto dál svoje výrobky nabízel a přijímal zálohy,“ dodala Eppingerová.
Přestože firma neměla hotové ani měsíce staré zakázky, ještě v říjnu na svých sociálních sítích reklamovala vyhotovení dalších produktů s garancí dodání do Vánoc. Jednalo se o stovky výrobků.
„V situaci, kdy podnikatel od počátku poskytuje nejednoznačné informace o dodání zboží a z jeho jednání lze usuzovat, že neměl v úmyslu dodat zboží ve sjednaném termínu, může to být považováno za nekalou obchodní praktiku. Spotřebitel má právo na odstoupení od smlouvy do 90 dní,“ uvedla právnička organizace dTest Lucie Kejharová.
Na webu se objevily zprávy od zákazníků, že se firma odstěhovala. Ve Vršovicích je zavřeno, firma však na svých stránkách tvrdí, že je to pouze dočasné, do 13. ledna.
Na dotazy, zda se přestěhovala a v jakých lhůtách a zda vůbec mohou zákazníci počítat s dodáním zaplacených zakázek, odmítl Petrův odpovědět. Nemá k tomu prý chuť ani důvod.
V insolvenčním ani exekučním rejstříku podnik veden není. Podle webu Podnikatel.cz ale finanční správa v prosinci brašnářství označila za nespolehlivého plátce DPH.