Hlavní obsah

Problémy Boeingu může prohloubit soud, odstoupil od převzetí části Embraeru

Seattle

Boeing po více než dvou letech jednání odstoupil od plánu převzít od brazilského výrobce Embraer jeho divizi zaměřenou na regionální letadla za 4,2 miliardy dolarů (105 miliard korun). Udělal to v době, kdy letecký průmysl čelí krizi způsobené pandemií koronaviru a většina letů byla zrušena. Embraer obvinil z pádu dohody Boeing, podle něj se chtěl vyhnout splnění závazků. Pohrozil mu soudem.

Foto: Jason Redmond, Reuters

Továrna Boeingu v Rentonu

Článek

O kolapsu jednání, která byla v závěrečné fázi, informovala už v pátek agentura Reuters a v sobotu Boeing oznámil, že od dohody odstupuje: „Boeing uplatnil své právo ukončit jednání poté, co Embraer nesplnil nutné podmínky“.

Embraer na to obvinil Boeing, že nemá důvěru v jednání vedených na základě dohody z roku 2019. „Embraer je přesvědčen, že Boeing neoprávněně odstoupil (od dohody) na základě nepravdivých tvrzení ve snaze vyhnout se svým závazkům uzavřít kontrakt a zaplatit Embraeru cenu 4,2 miliardy dolarů,“ uvedla brazilská firma.

„Jsme přesvědčeni, že se Boeing zapojil do schématu odkladů a opakovaného porušování dohody z neochoty završit transakci kvůli jeho finančnímu stavu a problémy se stroji 737 MAX i dalšími obchodními potížemi,“ dodal Embraer.

Foto: David Becker, Reuters

Exhibice Embraeru na aerosalónu v Las Vegas

Boeing si nákup Embraeru nemůže dovolit

Podle listu The Seattle Times experti čekali, že Boeing od smlouvy odstoupí a v zásadě souhlasí s postojem Embraeru. Podle odborníka na letectví Scotta Hamiltona z analytické společnosti Leeham si „Boeing už nemůže dohodu dovolit“.

„Politické a pracovní problémy, jimž by Boeing čelil, když vzal od vlády čtyři miliardy dolarů pomoci a dal by je do Brazílie, by mohly být veliké,“ dodal Hamilton.

Zakoupení divize regionálních letadel Embraeru mělo být největší akvizicí Boeingu od roku 1997, když převzal firmu McDonnel Douglas. Podle Reuters však naděje na spojení nakonec zhatily zákulisní rozepře.

Brazilský úřad schválil Boeingu převzetí divize firmy Embraer

Ekonomika

Ani jednu z firem podle analytiků nečeká jednoduchá doba, protože situaci výrobců letadel značně zkomplikovala pandemie způsobená šířením koronaviru a s ní související propad poptávky po letecké dopravě. V půlce dubna bylo 62 procent z 11 000 dopravních boeingů odstaveno. Dá se tedy očekávat, že zájem aerolinek tvrdě postižených krizí o nákup nových letadel poklesne. Současný ředitel Boeingu Dave Calhoun už uvedl, že zotavení bude trvat roky a výrobce se musí zmenšit.

Boeing ztrácí v boji s Airbusem

Dohoda s Embraerem měla pomoci Boeingu v konkurenčním boji s Airbusem v době, kdy mají zákazníci zájem o menší stroje a nechtějí velkoletadla. Airbus ze stejného důvodu odkoupil divizi Bombardieru vyrábějícího stroje řady CSeries, což se mu vyplatilo. O Airbus A220, což je přeznačený Bombardier CSeries, měli dopravci zájem.

Boeing je po 20 letech ve ztrátě, model 737 MAX ho přijde na téměř půl bilionu

Ekonomika

Boeing předložil nabídku na převzetí brazilské divize v létě 2018, po dohodě mezi Airbusem a kanadským Bombardierem. Boeing přitom s Airbusem ztrácel i na trhu letadel pro krátké tratě, jeho nová verze Boeingu 737 MAX přišla později než konkurenční Airbus A320neo a kvůli závažným problémům s řídícím softwarem, který vedl ke dvěma smrtelným haváriím, musely být stroje uzemněné a dosud se nevrátily do provozu. Boeing kvůli tomu bude muset odškodnit své zákazníky.

Embraer a Bombardier byly hlavními konkurenty na trhu letadel s kapacitou 70 až 130 míst a Embraer je třetím největším výrobce dopravních letadel na světě za Boeingem a Airbusem. Obě dohody, tedy mezi Airbusem a Bombardier a mezi Boeingem a Embraerem, představovaly největší změnu na globálním trhu s letadly za čtvrtstoletí. Jejich výsledkem by byl duopol na trhu dopravních letadel, který by ovládaly dvě firmy.

Související témata:

Výběr článků

Načítám