Hlavní obsah

Pro americké zákazníky kvůli clům zdražujeme, oznámily Temu a Shein

3:05
3:05

Poslechněte si tento článek

Čínské e-shopy Shein a Temu varovaly americké zákazníky, že od příštího týdne zdraží své produkty v důsledku amerických cel uvalených na dovoz zboží z Číny, což oběma gigantům na poli internetového maloobchodu značně zdražuje náklady.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

V téměř identických prohlášeních konkurenční společnosti uvedly, že zaznamenaly nárůst provozních nákladů „v důsledku nedávných změn v globálních obchodních pravidlech a clech“. Od pátku 25. dubna tak provedou „úpravy cen“. V jakém rozsahu to bude, není jasné.

Shein a Temu dále vyzvaly zákazníky k tomu, aby své plánované nákupy provedli co nejdříve, a vyšším cenám se tak ještě vyhnuli.

„Jsme připraveni zajistit, aby vaše objednávky během této doby dorazily hladce. Děláme vše, co je v našich silách, abychom udrželi ceny na nízké úrovni a minimalizovali dopad na vás. Náš tým usilovně pracuje na zlepšení vašeho zážitku z nakupování,“ stojí v obou prohlášeních.

Dovozní cla na Čínu v současnosti dosahují 145 procent, přičemž Bílý dům nedávno dokonce uvedl, že na vybrané čínské zboží se může vztahovat clo až do výše 245 procent.

Americký prezident Donald Trump navíc už dříve zrušil osvobození od cla pro zásilky v hodnotě nižší než 800 dolarů (17,5 tisíce Kč), z čehož Shein a Temu profitovaly, protože se soustředí na prodej ultra levného zboží. Podle odhadů loni v rámci této úlevy dorazilo do USA 1,4 miliardy balíčků, zatímco v roce 2013 jich bylo jen 140 milionů.

Desítky milionů Američanů oba e-shopy lákají zejména na nízké ceny oblečení a spotřebního zboží různého druhu. Jejich popularita dokonce vyvinula tlak na Amazon, který loni v listopadu spustil platformu Haul, na níž nabízí položky za méně než 20 dolarů (440 Kč), připomněl server BBC.

Nicméně od nástupu Trumpa do Bílého domu a následného zavádění cel zaznamenaly Shein a Temu prudký pokles v hodnocení svých aplikací. Temu je nyní až 75. nejstahovanější bezplatnou aplikací v americkém Apple Store, v posledních dvou letech se přitom trvale nacházel v top pět. Shein je teď na 58. místě, což je výrazný sešup z 15. příčky, na níž se nacházel ještě minulý měsíc.

Jistou roli v propadu mohlo sehrát i omezení výdajů na reklamu v USA ze strany obou prodejců. Průměrné denní výdaje Temu na sociálních sítích Facebook, Instagram a YouTube klesly ve dvou týdnech do 13. dubna meziměsíčně o 31 procent, v případě Shein to bylo o 19 procent, ukazují data společnosti Sensor Tower, která se zabývá průzkumem trhu.

Výběr článků

Načítám