Článek
Nová dvoukolejná tramvajová trať Sídliště Modřany – Libuš je prodloužením tratě ze stávajícího obratiště Sídliště Modřany podél ulice Generála Šišky a následně Novodvorskou ulicí do zastávky Libuš, kde je ukončena dočasnou úvratí.
Smyčka Sídliště Modřany byla k tomuto účelu připravena již od výstavby v roce 1995. Poté ale záměr prodloužit tramvaje na dvě desítky let utichl. Přípravy na prodloužení začaly až v roce 2015, samotná stavba pak o šest let později.
Stavba trvala 420 dnů, resp. 60 týdnů, tj. rok a necelé dva měsíce. Náklady na výstavbu tratě by neměly přesáhnout 304,17 milionu korun bez DPH. 85 procent uznatelných nákladů pokryje dotace Evropské unie z Operačního programu Doprava 2.
Čtyři nové zastávky
První zastávkou ve směru do Libuše je Hasičská stanice Modřany, která je umístěna naproti stejnojmenné hasičské stanici.
Následující zastávkou je Observatoř Libuš, jež je situována naproti příjezdové komunikaci k areálu Českého hydrometeorologického ústavu.
Třetí zastávka Sídliště Libuš je umístěna mezi ulicemi Generála Šišky a Brunelovou, zhruba naproti Papírníkově ulici a cca sto metrů před křižovatkou ulic Generála Šišky, Meteorologické a Novodvorské. Zde také vzniká přímý přestup na autobusové linky.
Následuje křižovatka ulic Generála Šišky, Novodvorská a Meteorologická, která byla přestavěna z původní okružní na novou světelně řízenou. Tramvajová trať, která tvoří čtvrté rameno křižovatky, zde vjíždí do osy Novodvorské ulice a pokračuje se zatravněným svrškem do prostoru zastávek autobusů dnes ještě nazývaných Pavlíkova, s platností od zítřka, soboty 27. května 2023, přejmenovaných na Libuš.
V Praze má vzniknout nová tramvajová trať, propojí Vypich a Motol
V tomto místě je zřízena koncová, stejnojmenná tramvajová zastávka Libuš, která bude současně sloužit jako prozatímní obratiště.
Na něj v nejbližších letech naváže další prodloužení tramvajové tratě do přestupního uzlu Nové Dvory, k budoucí stejnojmenné stanici metra D, kde bude trať ukončena blokovou smyčkou.
Poprvé tak nyní dochází ke kolejovému propojení Městské části Praha-Libuš s centrem města. Do stanice metra A Staroměstská v historickém srdci města, by se cestující měli „sedmnáctkou“ dostat za 32 minut, na „béčko“ na Palackého náměstí za 26.
„Význam tramvajové trati vzroste po dokončení prodloužení na Nové Dvory a po zprovoznění Dvoreckého mostu, protože se vytvoří přímá vazba s Prahou 5, a vznikne tak nové alternativní spojení do centra Prahy,“ řekl v pátek Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
V Praze začala stavba nového mostu přes Vltavu
„Pevně věřím, že na podzim přidáme tratě Holyně – Slivenec a Divoká Šárka – Dědina. Ačkoliv to není novostavba, tak za týden začneme rovněž jezdit na zrekonstruované trati Ohrada – Palmovka. Nesmírně mě těší, že se nám projekty nových tratí daří připravovat a realizovat. Za to patří především velké díky kolegům z DPP, za podporu našemu akcionáři, hl. m. Praze, a v případě realizace této tratě také zhotovitelům, že dodrželi termín výstavby,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Nová tramvajová trať do Libuše
Délka tratě: 1 750 metrů;
počet instalovaných sloupů trolejového vedení: 43 betonových a 18 ocelových;
délka instalovaného trolejového vedení: 4 100 metrů;
použité kolejnice: celkem 314,2 tun;
počet instalovaných pražců: 4 962 kusů;
množství použitých štěrkodrtí: celkem 20 887 tun;
celkový objem zemních prací: 40 000 tun;
sadové úpravy: vysazeno 85 stromů a 26 392 keřů.
Zdroj: DP Praha
Změny v jihozápadní části Prahy
V souvislosti se zprovozněním tramvajové tratě do Libuše dojde k významným změnám v provozu autobusů i v ostatních částech města.
Zcela zrušena bude autobusová linka 165. „S ohledem na to, že cca 60 % nákladů stavby pokryje příspěvek z fondů EU (OPD2), není možné nadále v úseku mezi Nádražím Modřany a Sídlištěm Libuš provozovat spolu se spoji tramvajové linky 17 i dosavadní spoje autobusové linky 165,“ uvedl ke změně organizátor dopravy.
Linku 165 nahradí nejen linka 17, ale také změněné autobusy 139, 154 či 246. Trasu změní také linky 122, 197 či 213.
Zřízena bude rovněž nová autobusová linka 126. Ta propojí Uhříněves, Háje, Chodov a Koleje Jižní Město.
Nedostatek obousměrných tramvají
Kvůli nedostatku obousměrných tramvají KT8 a celkem tří pražských úvraťových konečných zastávek plánuje od 3. června dopravní podnik upravit provoz též dalších tramvajových linek.
Návrat tramvají na Václavské náměstí vyjde na čtvrt miliardy
Tramvaje typu KT8 jsou tříčlánkové, to znamená, že nejde o dva za sebou spřažené vozy. Jsou obousměrné, mají tedy dveře po obou stranách a na každém konci kabinu pro řidiče.
„Pro nás je tohle velmi nevýhodná situace. Nicméně smyčka nešla v místě zastávky Libuš realizovat tak, jak jsme si představovali. Ve spolupráci s městem jsme pak našli jiné řešení, a to prodloužení tratě až na Nové Dvory – a teď je pro nás komplikovaná situace v tom, že máme tři úvratě. Na Pankráci, v Libuši a v Holyni,“ popsal situaci technický ředitel povrchové části dopravy pražského dopravního podniku Jan Šurovský.
„Ten tlak poleví na podzim, až otevřeme smyčku ve Slivenci,“ doplnil Šurovský.
Aby dopravnímu podniku v denním provozu počet oboustranných tramvají vystačil, plánuje zkrátit provoz linky 19 tak, aby právě tyto vozy ušetřil.
Až do zprovoznění smyčky ve Slivenci bude linka 19 ve směru z Pankráce ukončena namísto linky 7 v terminálu Depo Hostivař, naopak linka 7 zamíří přes Palmovku na Lehovec. Zkrácením „devatenáctky“ se ušetří obousměrné tramvaje, které musí být v současnosti nasazovány také na část spojů linky 17 a na linku 5.
Veškeré změny naleznou cestující na stránkách Dopravního podniku hlavního města Prahy.