Hlavní obsah

Přístav Hodonín za miliardu eur chce stavět firma s jedním jednatelem

Právo, miv
Hodonín

Vystavět v Hodoníně velké logistické centrum chce společnost DOE Europe SE. Do čtyř let plánuje vybudovat překladiště, kde se má z lodí na auta a vlaky přeložit milión kontejnerů ročně. Stačí jen málo. Změnit plány města a zajistit peníze.

Foto: Infomapa – Město Hodonín

Podle zákresu má být přístav v místech záplavového území řeky Moravy. Počítá s napojením na obchvat, na který Hodonín řadu let marně čeká.

Článek

Jsou to ale nemalé peníze. Předpokládané náklady jsou miliarda eur (27,4 miliardy korun), zhruba třetina je potřeba na postavení překladiště a 700 miliónů eur na úpravy vodní cesty, úseku asi devadesáti kilometrů od slovenského Děvína po Hodonín.

Záměr podpořilo vedení Hodonína. Město slyší na pracovní příležitosti. Tisíc míst v přístavu, pět set v navazujících činnostech a další nepřímá místa. Celkem dva tisíce lidí má mít práci. To jsou argumenty, na které radnice reaguje kladně.

Chtějí překládat kontejnery až z Číny

„Přišli se záměrem, bylo vidět, že mají zmapovanou cestu, znají slabiny,“ uvedla starostka Milana Grauová (ANO). Zastupitelé memorandem deklarovali svou podporu záměru, na jehož konci má být přístav v místě spojovacího kanálu od tok Moravy k říčce Kyjovce. Tam má vzniknout komplex, odkud budě každou hodinu odjíždět jeden vlak s kontejnery, dalších 160 se denně vydá na silnici na kamiónech.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Suchý spojovací kanál řeky Moravy a říčky Kyjovky má být základem budoucího přístavu.

Podle představ iniciátorů záměru poplují kontejnery z Číny zaoceánskou lodí do Rumunska, kde je přeloží na říční čluny. Každý pojme tři sta kontejnerů. Remorkér je potlačí proti proudu Dunaje k ústí Moravy. Pak je čeká devadesát kilometrů zčásti korytem Moravy, zčásti novým kanálem.

Vodní cesta si vyžádá zásah do další infrastruktury. Železnice z Prahy do Bratislavy bude muset vystoupat proti stávající úrovni o několik metrů výše. Stávající most nad hraniční řekou plavbu neumožňuje. Totéž platí pro silniční most u Lanžhota. Odborník na vodní cesty Jaroslav Kubec v nutných investicích nevidí problém.

Peníze mají půjčit rejdaři

Projekt přístavu v Hodoníně není první. Před časem možný plán na stavbu logistického centra s přístavem v blízkosti dnešního železničního nadjezdu na Bratislavské ulici představili experti v Břeclavi. Zdeněk Žák, ministr někdejší vlády, sestavené prezidentem Milošem Zemanem zase zcela vážně předložil vizi přístavu, situovaného mezi nádražím v Lanžhotě na Břeclavsku a dálnicí D2.

V pořadí třetí plán chce v Hodoníně uskutečnit společnost DOE Europe SE. Podle veřejně dostupných údajů jde o firmu s jediným jednatelem. Josef Drebitko se chce postavit do čela projektu, na který mají půjčit peníze velké loďařské společnosti.

S ministerstvem nikdo nejednal

Podle portálu E15 ale o kanálu s ministerstvy dopravy a průmyslu, ani Ředitelstvím vodních cest dosud nikdo nejednal. U projektu, který má být do čtyř let realitou, je to zvláštní.

Proti záměru hovoří i další argumenty. Evropu křižují po kolejích kontejnerové expresy, vlaky mířící od Baltu na Balkán a zpět Evropu projedou zhruba za dva dny. Cesta kontejneru z Rumunska do Hodonína, zpomalená i zdymadly, potrvá několikanásobně déle. Jeden vlak odveze dvaasedmdesát kontejnerů. Člun tři sta. Od Konstance po Děvín můžeme spojit tři čluny a odvézt devět set kontejnerů,“ hájí lodě Kubec. Firmy ale sází spíše na rychlost.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám