Článek
Booking musí nově splňovat povinnost vyplývající z unijního nařízení o digitálních trzích (DMA). Obecně jde o to, že hotely, autopůjčovny a další poskytovatelé cestovních služeb, kteří jsou na Bookingu v oslovování zákazníků závislí, budou mít nové příležitosti.
Hlavním bodem nového nařízení je, že Booking nesmí těmto provozovatelům cestovních služeb zakazovat, aby na svých internetových stránkách či jiných platformách nabízeli své služby za jiné (např. nižší) ceny než právě na platformě Booking.com.
Booking také nesmí zvyšovat provize nebo vyřazovat nabídky provozovatelů, kteří na jiné webové stránce poskytují jiné ceny. V neposlední řadě pak hotely a další cestovní služby budou mít v reálném čase neustálý přístup k datům, která společně s jejich zákazníky pomocí Booking.com generují. To jim nabídne nové poznatky, uvedla ve zprávě EK.
„Jako klíčový hráč v evropském ekosystému cestovního ruchu nyní musí Booking dodržovat DMA. Dosud mnoho hotelů a autopůjčoven v EU například muselo zaručovat, že budou na Booking.com nabízet nejlepší ceny. Nyní mohou nabízet různé ceny a podmínky na jakémkoli prodejním kanálu, který se rozhodnou použít,“ uvedla místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová.
Nařízení DMA je regulací namířenou proti dominantnímu postavení velkých technologických firem na trhu. Mezi gatekeepery řadí Unie firmy s více než 45 miliony aktivních uživatelů měsíčně a s tržní kapitalizací 75 miliard eur (zhruba 1,9 bilionu Kč).
Společnostem, které nařízení DMA poruší, může Komise vyměřit pokutu ve výši až deseti procent jejich celosvětového ročního obratu. V případě opakovaného porušení může pokuta činit až 20 procent obratu.