Článek
Autoklub podrobil vybrané vozy stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTC, vyvinutým pod vedením OSN.
I u tohoto testu je základem laboratorní měření. Celý cyklus je však delší a podle pozorovatelů se má za to, že lépe odráží podmínky reálného provozu. Současné plány počítají s tím, že Evropská unie by tento test měla zavést v roce 2017, podotkl britský list The Guardian.
Mezi vozy s nejhoršími emisními výsledky v testu WLTC byly podle údajů ADAC vozy Renault Espace Energy dCi 160 či Jeep Renegade 2.0. Renault v testu WLTC produkoval více než jedenáctkrát více oxidů dusíku, než kolik ukazovaly evropské testy, vyplývá podle listu The Guardian z výsledků.
Špatně dopadlo i Volvo
Mluvčí skupiny Renault uvedl, že skupina dodržuje všechna pravidla a zákony na trzích, kde působí, a její vozidla nejsou vybavena zařízením umožňujícím falšovat údaje o emisích. Automobilka Jeep na žádost o komentář podle britského listu nereagovala.
Více než čtrnáctinásobné emise oxidů dusíku oproti oficiálnímu testu naměřil ADAC u auta Volvo S60 D4. Mluvčí automobilky ale uvedl, že v tomto případě bylo auto porouchané a podnik záležitost vyšetřuje.
List Guardian upozornil, že ADAC provedl měření rovněž v porovnání s dřívějším evropským emisním standardem EURO-5, který předcházel emisní normě EURO-6 používané v současnosti a který umožňoval vyšší úroveň emisí oxidů dusíku.
Švindlují i další, tvrdí němečtí ekologové
Výsledky ukázaly, že Nissan X-Trail 1.6cDi vypouštěl v testu WLTC více než šestkrát víc oxidů dusíku, než jaká byla úroveň podle starší normy EURO-5. ADAC testovaný vůz označil za zkušební vozidlo s akreditací pro emisní standard EURO-5. Podle britského listu byl tento vůz navržen tak, aby splňoval starší emisní limit, a nikoli současný standard. Automobilka Nissan uvedla, že testovaný X-Trail byl předprodukční exemplář a nebyl určen k prodeji.
Předseda německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch ve středu uvedl, že skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na Volkswagen. [celá zpráva]
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Zprávu o výsledcích emisí vydala agentura ČTK s odkazem na The Guardian již ve čtvrtek, v případě některých automobilek uvedla ještě nepříznivější výsledky testů, které autoklub ADAC v pátek opravil.