Hlavní obsah

Při kontrolách stanic měření emisí padají jen tisícové pokuty

Je to zvláštní nepoměr. Zatímco na silnici při měření emisí letos nevyhovělo každé sedmé auto a některá i s čerstvým certifikátem, podle úředních kontrol se zdá, že stanice měření emisí (SME) fungují bezvadně. Při úředních kontrolách totiž padají pokuty jen sporadicky, a to v řádech tisícovek korun pro techniky a do 25 tisíc korun pro stanici, zjistily Novinky.

Foto: Profimedia.cz

Měření emisí

Článek

Například v Jihomoravském kraji proběhlo podle policejních údajů letos 85 kontrolních měření emisí, z nichž bylo 68 kontrol vozidel se závadou. Výsledky kraje jsou tak jedny z nejhorších v republice.

Podle mluvčí brněnského magistrátu Radky Loukotové odbor dopravy provádí státní odborný dozor nad stanicemi měření emisí na území města Brna, kterých je zhruba 50, zpravidla jednou měsíčně.

„V letech 2023 a 2024 nebyly ze strany kontrolního orgánu uloženy žádné sankce,“ řekla Novinkám Loukotová. Zjištěné nedostatky podle ní byly odstraněny většinou přímo v průběhu kontroly.

Podezřelé emisní kontroly u aut. Projdou skoro všechna a někdy už za minutu

Ekonomika

Odbor dopravy ostravského magistrátu, který vykonává státní odborný dohled nad samostatnými SME, provedl za poslední dva roky devět kontrol. „Zjištěn byl jeden případ nedodržení postupu při měření, a to neoprávněné ruční zadání hodnot otáček. Případ jsme postoupili krajskému úřadu,“ poukázal Břetislav Glumbík, vedoucí odboru.

Podle Nikoly Birklenové, mluvčí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, šlo v daném případě o přestupek technika. Zda a jaký postih dostal, ale neřekla.

Krajský úřad provádí státní odborný dohled na stanicemi měření emisí zřízených při STK. Za rok 2023 a letos provedl 22 kontrol SME, která jsou součástí STK. „Bylo zjištěno pochybení v souvislosti s měřením kouřivosti vozidla, šlo o nesprávné posouzení naměřených hodnot. Uděleny byly čtyři pokuty provozovatelům STK, maximálně dvaadvacet tisíc korun, a tři pokuty kontrolním technikům. U těch sankce činila maximálně šest tisíc korun,“ dodala.

Pražský magistrát od začátku roku provedl 49 kontrol provozoven STK a SME. Nejčastější provinění jsou prý několik let stejná a jsou především administrativního charakteru.

„Jedná se například o poškozené nebo chybějící označení parkovacích míst stanice, špatnou evidenci pořízené fotodokumentace vozidla ve stanici nebo doklady související s provozem stanice. Za tyto a další provinění byly uděleny sankce v řádech tisíců korun,“ řekl Novinkám mluvčí Vít Hofman.

Pokuty zvládnou s úsměvem

Hlavní město podle něj v posledních letech neobdrželo podnět na SME v návaznosti na policejní silniční kontroly. „Důvodem může být i logická úvaha kontrolního orgánu provádějícího měření emisí u silniční kontroly, například s ohledem na počet ujetých kilometrů od posledního měření emisí, kdy nelze vyloučit vznik závady u vozidla ovlivňující výsledek měření právě při technické silniční kontrole,“ dodal Hofman.

I z několika dalších krajů či obcí přišly Novinkám velmi podobné údaje, co se týče počtů a výše pokut. Například ve Středočeském kraji byla loni nejvyšší pokuta pro STK 25 tisíc korun.

Na měření emisí musí řidiči stejně jako na STK jezdit každé dva roky. I když nelze vyloučit, že k poruše a zvýšení emisí nad limity dojde v mezidobí mezi kontrolami, někdy kontroloři naměřili vyšší hodnoty u auta s pár dní starým certifikátem.

Ministerstvo dopravy teď zareagovalo i  na vlnu mediální kritiky, která se na toto téma rozvířila. „Ministr Martin Kupka nyní vyzval kraje v případě STK a obce s rozšířenou působností v případě SME k zintenzivnění četnosti kontrol. Vyzval je také, aby do konce září provedly mimořádné kontroly ve vytipovaných stanicích,“ řekl Novinkám vedoucí tiskového oddělení Jakub Stadler. Zopakoval, že kontroly v terénu se většinou zaměřují na vozidla, která mohou být technicky nezpůsobilá.

Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) již několik let upozorňuje, že některé SME provádějí podezřelé množství emisních kontrol, třeba ve frekvenci jedné za minutu, a prochází v průměru 97 procent vozů, víc než třeba v Německu či Rakousku. Z informačního systému prohlídek lze podle ASEM vyčíst, když třeba při testu technik nesešlápne plyn předpisově prudce, což vylepší výsledky měření.

Podle Libora Fleischhanse z ASEM úředníci v krajích a obcích nemají dostatečnou odbornost ani motivaci podvody odhalovat.

Že se na stanicích podvádí, potvrzují i lidé z Centra služeb pro silniční dopravu.

„Je toho poslední dobou hodně. Víme i o případu, kdy si SME upravila přístroj tak, že průběh měření mají simulovaný, bohužel však při jejich hlouposti se stále stejnými otáčkami pro všechna vozidla, která by projít neměla,“ řekl Novinkám už dříve Milan Špás z CSPSD.

„Když jsme to počítali, hodí to technikovi měsíčně 20 až 30 tisíc navíc. Dělá to roky, nikdo mu na to nepřišel, nějaké peníze už z toho má. Pokud dostane pokutu, zvládne to s úsměvem,“ dodal.

Autobus se shnilým podvozkem vezl na Zlínsku školáky na výlet. Měl platnou STK

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám