Článek
„Přezouváme teď jak diví a objednací doby se už u nás pohybují kolem jednoho týdne,“ potvrdil Právu technik v autoservisu B+B v pražském Motole.
Podobná situace je v celé republice. Řidiči, kteří do pneuservisů zavolají až příští týden, výměnu gum do 1. listopadu s největší pravděpodobností nestihnou. Nezbude jim než spoléhat, že souvislá námraza či sníh se na vozovkách hned tak neobjeví.
„Pospíšit by si měli hlavně lidé, kteří jezdí autem ráno do práce a domů se vracejí až v podvečer, kdy jsou teploty pod sedmi stupni Celsia a letní pneumatiky mají horší jízdní vlastnosti než ty zimní. Naopak řidiči, kteří se na silnice zpravidla vydávají v odpoledních hodinách, nemají důvod propadat panice, když je v servisu právě plno,“ řekl Právu Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Pokuta až 1500 Kč
Povinnost jezdit od listopadu do konce března při sněhu a náledí pouze na zimních gumách stanoví novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Obce mají navíc možnost umísťovat na svém území dopravní značky Zimní výbava. Tam, kde se objeví, musí mít auto zimní obutí bez ohledu na právě panující počasí.
Vzorek zimních pneumatik osobního auta do hmotnosti 3,5 tuny musí mít ve zmíněném období nejméně čtyři milimetry. Pokud se při silniční kontrole zjistí, že hloubka dezénu je menší, hrozí řidiči bloková pokuta až 1500 korun. Policisté mají navíc právo řidiči zakázat další jízdu pro technickou nezpůsobilost vozidla. Nedostatečná hloubka vzorku může být také důvodem, proč pojišťovna při nehodě odmítne plnění pojistné smlouvy.
Kvalitní zimní pneumatika by měla mít dobrou přilnavost na sněhu, ledu a mokru a nízkou hlučnost i odolnost. Výběr je široký a zimní pneumatiky teď podle údajů serveru Pneumatiky.cz zlevnily v ČR o tři až pět procent.
Nepřezouvá téměř pětina motoristů
Naopak servisy si za přezutí účtují v průměru o desetinu víc než před rokem. Přezutí celého vozu se tak podle náročnosti práce pohybuje od 300 do 1300 korun. Nejlevnější samozřejmě je, když se prohazují kompletní kola.
Přes mírný růst cen je lepší vyhledat kvalitní, a tedy i dražší servis. Ten pneumatiky vyváží, aby byly zajištěny ideální jízdní vlastnosti vozu, a zkontroluje geometrii. Většina značkových servisů navíc nabízí kontrolu technického stavu vozidel před zimou za akční ceny.
„Pokud si řidič vyzuté letní pneumatiky nechá až do konce března v servisu uložit, zaplatí měsíčně za celou sadu kolem osmdesáti korun. Tato nevelká investice se mu vyplatí delší životností pneumatik. Bude mít záruku, že se neodborným uložením nezdeformují,“ doporučuje Budský.
Necelá pětina řidičů v ČR však na zimu nepřezouvá. Časté je to například mezi málo jezdícími důchodci. Tím víc si tito motoristé musejí hlídat změny počasí a jezdit se zvýšenou opatrností. Pozor si je nutné podle Budského dát zejména na mrznoucí mlhy či takzvaný černý led. Tedy téměř neviditelné vrstvičky náledí, tvořící se na asfaltových vozovkách.
Může se vám hodit na službě Zboží.cz: