Hlavní obsah

Přetížených kamionů neubývá. Někteří řidiči u sebe vozí 100 tisíc na pokutu

Česko křižují přetížené kamiony, jež ničí silnice a ohrožují dopravu. Ministerstvo dopravy ve snaze vymýtit nešvar přidává další váhy zatím bez citelného úspěchu. Nadlimitní hmotnost odhalili letos policisté skoro u třetiny kontrol a na místě uložili 2680 pokut za víc než 14 milionů korun. Přesto hříšníků oproti předchozím letům neubývá. Stovka šoférů dokonce raději na místě zaplatila sto tisíc korun a odmítla vážení.

Foto: Celní správa ČR

Mobilní váha pro vážení přetížených kamionů

Článek

Čísla jsou alarmující, jakkoliv ve skutečnosti může být podíl nižší, jelikož policisté na základě předchozích zkušeností vytipovávají vozidla, u nichž je přetížení pravděpodobnější.

Policie při nízkorychlostních váženích, jež probíhají na parkovištích a dalších odstavných plochách, zkontrolovali do konce srpna celkem 11 333 nákladních vozidel. Porušení pravidel bylo 3 117, tedy 28 procent. To je prakticky stejný podíl jako loni i předloni.

Vedle pokut na místě nahlásili policisté přes 2600 dopravců krajským úřadům ve správním řízení a uložili kauce za více než 23 milionů korun.

Maximální povolená hmotnost kamionu je 48 tun. Česko je tímto benevolentnější než většina zemí Evropské unie. Záleží na počtu náprav, například u dvounápravového nákladního vozidla je to 18 tun. Přestože jsou však tuzemské limity vyšší, mnozí dopravci – a často ti zahraniční – auta stejně přetěžují.

Senátoři volají po omezení hmotnosti kamionů, Kupka je proti

Ekonomika

„Nejvyšší pokuta hrozí za odmítnutí kontrolního vážení, případně neuposlechnutí obsluhy vážního zařízení, a to je 100 tisíc korun na místě řidiči vozidla. Jen letos k dnešnímu dni registrujeme zhruba sto takových případů,“ sdělila Novinkám policejní mluvčí Violeta Siřišťová.

Podle zkušeností policistů a celníků se nákladní vůz dá přeložit i o 15 tun. V takovém případě by ve správním řízení byla pokuta 135 tisíc korun, je totiž stanovena ve výši devíti tisíc korun na tunu. I proto někteří řidiči vozí u sebe „v batůžku“ sto tisíc korun na pokutu, protože se jim vyplatí vážení odmítnout.

Hrozí nehody

Například při jedné z kontrol na Frýdecko-Místecku z přelomu roku přetížil zahraniční dopravce soupravu naloženou dřevem o skoro devět tun.

„Při překročení hodnot řešíme samostatně řidiče a provozovatele vozidla. Vymahatelnost je dobrá, jelikož můžeme ukládat kauce,“ dodala Siřišťová. Pokud řidič nemá na zaplacení pokuty či kauce, policie mu nařídí přesun na vhodné místo, zabrání další jízdě „botičkou“, případně odebere registrační značky. Kamion může odjet až poté, co zaplatí.

Firma by správně měla také poslat další auto a přeložit na něj veškerý náklad nacházející se nad povoleným limitem. V praxi se tak ale neděje vždy, překládka může být podle druhu nákladu technicky náročná až nemožná. Záleží na posouzení policie.

„Policista nemusí v případech hodných zvláštního zřetele zadržet registrační značku motorového vozidla nebo zabránit motorovému vozidlu v jízdě. O tomto postupu sepíše úřední záznam,“ potvrdila mluvčí.

Přetížené kamiony váží také celníci, i když této povinnosti by se měli zbavit současně se vznikem silniční inspekce od léta příštího roku.

Celníci kontrolují o něco méně než policisté, podle dat poskytnutých Novinkám letos do poloviny září provedli 959 vážení. Odhalili však 798 hříšníků, takzvaně pozitivních nálezů tedy bylo 83 procent. Padly pokuty a kauce za více než čtyři miliony korun.

Foto: Policie ČR

Kamion, jehož řidič odmítl najet na kontrolní váhy v Ostravě.

Řidič kamionu dostal už podruhé pokutu 100 tisíc za odmítnutí zvážení

Krimi

Řidič, u kterého se vážením nezjistí překročení limitů, může po zaplacení odjet a neřešit překládání nákladu spojené s čekáním. Výjimkou je pouze situace, kdy policie usoudí, že množství či upevnění nákladu, například dřeva, očividně představuje ohrožení bezpečnosti silničního provozu. To u klasického kamionu či cisterny ale nelze pouhým okem poznat.

Přetížené kamiony nejenže ničí silnice, znamenají také ohrožení pro další řidiče. „Jsou hůř ovladatelné, jízdní vlastnosti se mění k horšímu a prodlužuje se i brzdná dráha,“ upozornil dopravní expert z platformy Vize 0 Roman Budský. Roste proto riziko nehod.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky pomůže kontrolám přetížených kamionů vznik Inspekce silniční dopravy od příštího léta, díky novele zákona o silniční dopravě. Tu nyní čeká projednání ve Sněmovně. Inspektoři budou provádět mimo jiné právě nízkorychlostní vážení.

„Dávají se jim i další oprávnění, jimiž dnes disponují policisté. Například možnost vybírat kauce nebo zabránit vozidlům v jízdě,“ upřesnil Jemelka.

Pomoci má i rozmisťování vysokorychlostních vah na dálnicích. Nyní jich v Česku funguje devět a do konce roku jich bude třináct. Tento měsíc začala instalace další váhy na Pražském okruhu mezi Modleticemi a Jesenicí.

„Tak jsem se toho dožil.“ Začala stavba dálnice D11 k polským hranicím

Domácí

Výběr článků

Načítám