Hlavní obsah

Přestavba auta na LPG se stále vyplatí, ale jen někomu

LPG neboli zkapalněný ropný plyn má na první pohled jako palivo několik výhod. Jeho ceny nedosahují momentálně ani poloviny cen benzinu, navíc jsou mnohem stabilnější. Přestavba auta s benzinovým motorem na LPG se tedy podle odborníků jednoznačně vyplatí, tedy pokud s autem dotyčný najezdí alespoň deset až dvacet tisíc kilometrů ročně. U starších vozidel navíc tato přestavba může prodloužit jejich životnost.

Foto: Petr Horník, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Před rokem jsme nechali přestavět naše rodinné auto Renault Espace na LPG. Sice nepatrně klesl výkon a lehce stoupla spotřeba, ve výsledku náklady ale znatelně klesly a celkově si toto rozhodnutí nemůžu vynachválit,“ řekl Novinkám řidič Michal Zemánek.

Přestavba na LPG třeba v případě auta se čtyřválcovým motorem stojí okolo 25 tisíc korun. Celá montáž navíc trvá pouze jeden den. Cena přestavby může být vyšší v závislosti na typu vozidla a konkrétním LPG systému. Nejvyšší ceny se ale pohybují do 50 tisíc korun. Naprostá většina přestaveb také zachovává možnost přepínat mezi benzinem a LPG během jízdy.

„Cena může růst v závislosti na dodatečných úpravách, kterými jsou například instalace lepšího řídicího systému nebo speciálních vstřikovačů,“ uvedl předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů ČR Petr Přikryl.

Zájem o auta na LPG ochladl. Za pololetí jich v Česku přibyly čtyři tisíce

AutoMoto

Návratnost počáteční investice je přitom poměrně rychlá.

„Ideální je roční nájezd vozidla alespoň deset tisíc kilometrů. Investice do přestavby se pak vrátí nejpozději za dva roky provozu. Podle aktuální ceny benzinu v Česku je úspora na jeden kilometr nyní 1,30 Kč. Investice do přestavby se vrátí po ujetí zhruba osmnácti tisíc kilometrů. Poté už jezdíte za méně než půlku,“ uvedl majitel firmy LPG Obchod Marek Fišer.

Někteří odborníci ale doporučují přestavbu až od nájezdu 20 tisíc kilometrů ročně.

Ne všechna auta jsou vhodná

Přestavby dnes vidíme zejména u vysokoobjemových benzinových motorů. Většinou jde o vozy dovezené ze zahraničí, se spotřebou vyšší než deset litrů na sto kilometrů,“ sdělil Novinkám předseda Asociace obchodu ojetými automobily Jiří Grund. U menších motorů totiž návratnost může trvat déle.

Navíc ne všechna auta se k přestavbě hodí. „Přestavba je vhodná pro benzinové motory. Naftové používají jiný princip spalování, který s LPG není kompatibilní,“ uvedl Přikryl.

„U starších benzinových motorů může přestavba na LPG také prodloužit jejich životnost, protože spalování je čistší a snižuje opotřebení motoru. U vozidel s přímým vstřikováním ale může být přestavba složitější a dražší. Tyto motory mají specifické vstřikovače, které se při jízdě na LPG mohou snadno přehřát, protože je zkapalněný plyn neochlazuje tak jako benzin,“ dodal Přikryl.

Administrativa nutná po přestavbě auta není nijak náročná, většinu ji za zákazníka udělá servis.

Nevýhodou tohoto úsporného kroku ale může být to, že zmenšuje prostor v kufru, kde je nádrž většinou umístěna, nebo fakt, že pro LPG vozidla platí v některých garážích zákaz vjezdu. Každý takový systém také musí projít jednou ročně revizí. Nádrž navíc vydrží jen zhruba deset let.

Tuhne nejen nafta, i s LPG může být v mrazu problém

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám