Článek
V pobočce McDonald’s u stanice I. P. Pavlova v Praze bylo v úterý vpodvečer plno. Jako obvykle. V typicky americkém fastfoodu se nic nezměnilo. „Podle našich aktuálních průzkumů důvěra zákazníků ve značku McDonald’s v Česku stabilně roste. Ani v tuto chvíli nezaznamenáváme vyšší počet připomínek,“ řekl Novinkám mluvčí společnosti Jan Nevola.
Na Kanadu i Mexiko už Trump zvýšená dovozní cla uvalil a místní občané se rozhodli podpořit své vlády a „mstít se“ skrze peněženky. Následně americký prezident cla na produkty z těchto zemí odložil o měsíc, těžko ale říct, zda to bojkoty zastaví. V Evropě podobným scénářem Trump zatím jen hrozí.
Cla však nejsou to hlavní, co Evropany trápí. Mnohé americký prezident vyděsil hádkou s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským v Bílém domě, jednáním s Ruskem bez účasti Evropy i zastavením materiální i zpravodajské pomoci Ukrajině.
Trump přitom zasel silná zrna nesympatie už svými předchozími výroky o připojení Grónska k USA na úkor Dánska. Dánové tak dali jasně najevo, co si o tom všem myslí. Jejich obchodníci redukují množství amerického zboží ve svých regálech a zákazníci se mu vyhýbají. Podobné je to ve Švédsku, kde se v bojkotu amerického zboží uživatelé podporují i ve facebookových skupinách s desítkami tisíc členů.
V tuzemsku je klid
V Česku je přes silné reakce ohledně Trumpova postoje vůči Ukrajině, kterou Češi dlouhodobě podporují, v tomto ohledu klid. Na sociálních sítích se objevují spíše jednotky výzev k bojkotu, doplněné občas seznamy firem jako Nike, Coca-Cola nebo Tesla, které prodávají zboží v Evropě, spolu s jeho evropskými alternativami.
„Žádné negativní reakce zákazníků nevidíme,“ konstatoval předseda Svazu průmyslu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Že by došlo k dlouhodobým bojkotům amerického zboží v Česku, nepředpokládá ani Václav Stříteský z Vysoké školy ekonomické v Praze. „Historie ukazuje, že Češi takové věci příliš neumějí. Nevzdají se iPhonů ani jiného amerického zboží. Když budou chtít, zkrátka si to koupí. Možná se tu objeví nějaké snahy jednotlivců, považuji ale za nepravděpodobné, že by šlo o masovou záležitost,“ míní Stříteský. Dodal, že část Čechů s Trumpem navíc nepochybně souhlasí.
Cla se mohou Trumpovi vrátit jako bumerang

Krizový plán
Podle marketingového experta Roberta Le Veneura by ale bojkoty za určitých podmínek nastat mohly. „Myslím si, že ta vlna je zatím na začátku. Velmi záleží na dalších krocích Donalda Trumpa. Je ale podle mě pravděpodobné, že bojkot nastane. Pokud to přesáhne jistou mez, promítne se to i do chování společnosti,“ uvedl Le Veneur.
S tím, že bojkot nastat může, podle něj už obchodníci kalkulují. „Pokud Trump uvalí na Evropu cla, může být americké zboží neprodejné. Snižují tak objednávky a hledají evropské alternativy některých amerických produktů právě v těchto hodinách,“ dodal Le Veneur.
„Každý řetězec má tlustou příručku a plány pro různé neočekávané a krizové situace. Tyto plány teď v podstatě aktivovaly,“ poznamenal.
Lidé si často ani neuvědomují, jaké potraviny a další produkty pocházejí od firem vlastněných Američany. Například typicky českou Fidorku vyrábějí české továrny americké firmy Mondelez, stejně jako sušenky Opavia, BeBe Dobré ráno či Kolonády. Dalšími oblíbenými potravinami a pochutinami od amerických výrobců jsou například Pringles, Mars či Heinz.
Kanaďané hromadně bojkotují americké zboží
