Článek
„Nadcházející vrchol poštovní sezony bude zcela jistě ovlivněn opatřeními proti nákaze koronaviru. Očekáváme vyšší počty přepravených balíků, kdy lidé budou preferovat nákupy na e-shopech než v kamenných obchodech,“ sdělil Právu mluvčí ČP Ivo Vysoudil.
Očekáváme vyšší počty přepravených balíků, kdy lidé budou preferovat spíše nákupy v e-shopech
Dodal, že pošta bude na Vánoce připravena a vše zvládne doručit včas. Loni ČP kvůli předvánoční špičce najala téměř 5000 brigádníků, nabírat je plánuje i letos.
Za nouzového stavu se nezastavili
Kurýrní společnost DPD se na nejrušnější sezonu připravuje vždy již od června. „Ta letošní bude ale mimořádná. Budeme totiž odbavovat mnohem větší počty balíků, protože jsme začátkem roku koupili balíkovou divizi společnosti Geis. Naše přípravy jsou proto ještě mnohem intenzivnější – doručovat pro nás bude až 1300 kurýrů, k dispozici máme 16 nových dep a využijeme také nové technologie k třídění balíků,“ informoval Právo generální ředitel Direct Parcel Distribution Miloš Malaník.
Pošta změní otevírací dobu u skoro poloviny poboček
Přípravy na Vánoce se naplno rozběhly také v PPL. „Posilujeme jednotlivé provozy, nabíráme řidiče a akvírujeme nová výdejní a podací místa zásilek přepravovaných PPL (PPL Parcelshopy). Věříme, že i kdyby se epidemiologická situace zhoršila a bylo potřeba doručit balíky nad plán, zvládneme to nadstandardně, jako jsme to zvládli na jaře,“ uvedl pro Právo marketingový ředitel Milan Loidl.
Počet doručovaných balíků se během nouzového stavu postupně meziročně zvýšil zhruba o čtvrtinu. Nárůst souvisel s vyššími objednávkami z e-shopů po uzavření většiny obchodů.
Podle údajů České pošty počty vnitrostátních balíkových zásilek vzrostly, zatímco mezinárodních balíkových zásilek či vnitrostátních listovních zásilek ubylo.
„Vnitrostátních balíkových zásilek jsme v březnu přepravili 3,8 milionu kusů, což je proti loňskému roku o více než 300 tisíc zásilek, a v dubnu jsme přepravili kolem 4,5 milionu kusů, což je proti loňskému dubnu více o zhruba jeden mi-
lion kusů,“ uvedl Vysoudil.
Majitel Zásilkovny zdvojnásobil obrat
DPD se podle Malaníka během koronakrize dostala na stejné objemy balíků jako v předvánoční sezóně. „Na Vánoce se však připravujeme pět měsíců dopředu a nyní jsme na to měli pouze 14 dní. Naštěstí se nám s pomocí maximálního nasazení všech zaměstnanců podařilo udržet kvalitu služeb a nezaznamenali jsme žádné větší problémy,“ dodal šéf DPD.
Lidí mají dostatek
Podle Loidla z PPL koronakrize ovlivnila zásilkový byznys „extrémně“. „Ze současné situace radost nemáme. Životy nás všech jsou zasaženy, všichni manuálně pracující měli, a do jisté míry mají, ztíženou situaci. Na druhou stranu jsme rádi, že naši řidiči byli často jedinou možností, jak doručit zboží spotřebiteli. A jsme rádi, že jsme mohli nabídnout práci těm, kteří o ni dočasně nebo trvale přišli vlivem koronaviru,“ uvedl.
PPL tak má teď podle něj téměř dostatek doručovatelů. „Na rozdíl od nedávné minulosti se situace zlepšila. Stále v některých lokalitách síly hledáme, ale meziročně je situace řádově lepší,“ doplnil Loidl.
Podepsáno. Elektronické známky budou distribuovat Česká pošta a Čepro
Také na poštu se hlásili lidé, kteří kvůli koronakrizi přišli o práci, například zaměstnanci z gastronomie. „Nyní nepociťujeme abnormální nedostatek pracovníků,“ sdělil Právu Vysoudil. Česká pošta podle něj průběžně zveřejňuje aktuální požadavky na nábor zaměstnanců na svých webových stránkách či na stránkách agentur. „Vzhledem k velikosti podniku jsou požadavky na počty zaměstnanců na různých místech republiky rozdílné,“ dodal Vysoudil.
V DPD jsou v současnosti personální kapacity podle Malaníka dostatečné.