Článek
"Jedinou reakcí na náš dopis byly neurčité přísliby premiérova sekretariátu a poradců. Nakonec nám Špidlův sekretariát 19. září oznámil, že žádná schůzka se konat nebude, protože premiér nemůže jednat s každým," řekl včera Právu mluvčí Česmadu Martin Felix. Česmad Bohemia přitom zastupuje dva tisíce dopravních firem se zhruba dvaceti tisíci vozidly, jež zajišťují osmdesát procent mezinárodní silniční dopravy ČR.
Návrh novely zákona o spotřebních daních, která má od 1.ledna 2004 zvýšit sazby daně nejen na pohonné hmoty, ale i na cigarety a tvrdý alkohol, schválila v srpnu Sněmovna. Senát však poté novelu poslancům vrátil k novému projednání a doporučil, aby v případě nafty sazba narostla jen o 1,35 koruny na litr. Sněmovna by se měla novelou znovu zabývat už v pátek.
"Naše sdružení, které hájí zájmy autodopravců, nebylo o poslaneckém návrhu novely, předloženém v srpnu parlamentu pod taktovkou Špidlovy vlády, předem informováno. Považujeme to za hrubé porušení dohody dopravců s ministry dopravy a financí. Ta totiž stanoví zásadu vzájemných předběžných konzultací jakékoli daňové úpravy, týkající se dopravy," prohlásil generální tajemník Česmadu Martin Špryňar.
Ubylo by autobusů a vlakových spojů
Česmad doufá, že Sněmovna růst spotřební daně u nafty odmítne, nebo alespoň přijme senátní doporučení na její zvýšení o 1,35 Kč/l.
Pokud totiž budou poslanci trvat na původní tvrdosti novely, zvednou se dopravcům roční náklady na vozidlo v průměru o osmdesát tisíc korun ročně. To by dostalo do ztráty většinu malých a středních dopravních firem. Nemalé dopady by to ale podle Česmadu mělo i na dopravní obslužnost měst a obcí. Při nárůstu spotřební daně o 1,85 Kč/l by se na obslužnost muselo v ČR ročně vynaložit až o 200 miliónů korun více než dosud. Vzhledem k napjatosti rozpočtů městských a obecních zastupitelstev by vyšší daň vyvolala omezování autobusových linek a vlakových spojů.
"Nekoncepční skokový růst daňové zátěže dopravcům neumožní seriózní plánování investic. Výsledkem bude další zvyšování nehodovosti zastaralých vozidel a krachy dopravních firem s vážnými dopady na zaměstnanost," je přesvědčen Špryňar. Státu má zvýšení spotřebních daní umožnit vybrat v příštím roce od kuřáků, motoristů a milovníků alkoholu navíc třináct miliard korun. Podle výpočtu ministerstva financí bude v případě schválení návrhu novely stát od ledna krabička cigaret značky Petra 47 korun, tedy o sedm korun více než nyní. Půllitr běžné 40procentní lihoviny podraží o osm korun. Cenu litru benzínu Natural u čerpacích stanic zřejmě novela zvedne o 1,20 koruny a motorové nafty o 2,20 Kč.
Další zátěží mýtné
Opětné projednávání novely ve Sněmovně nebude jednoduché. ODS i KSČM totiž kritizují, že vláda chce sazby v Česku zvýšit dokonce nad úroveň, kterou od svých členských zemí vyžaduje Evropská unie. Ke zvýšení sazeb má navíc dojít v tom nejméně vhodném čase. České firmy, které provozují mezinárodní dopravu, brzy čekají nemalé výdaje. V SRN bude od 2. listopadu a v Rakousku v lednu 2004 zavedeno pro nákladní automobily o hmotnosti nad dvanáct tun elektronické mýtné.
V SRN budou kamióny platit 12,4 eurocentu za každý kilometr ujetý po dálnicích. Zahájen již byl zkušební provoz, který prověří technické zvládnutí systému vybírání poplatků. Systém provozuje konsorcium Toll Collect, vedené automobilkou DaimlerChrysler a telekomunikační společností Deutsche Telekom. Ministr dopravy Milan Šimonovský odhadl, že od českých dopravců se v Německu bude za mýtné ročně vybírat celkem až dvě miliardy korun. "Jeho výše mi připadá jako snaha izolovat Německo a přesunout těžkou nákladní dopravu na jiná území," řekl už dříve Právu ministr. Přesto prosazuje, aby se elektronické mýtné zavedlo do dvou let i v České republice.