Hlavní obsah

Přeměna České správy letišť se odkládá

Novinky, Jiří Novotný
PRAHA

Státní podnik Česká správa letišť (ČSL) se měl do konce loňského roku přeměnit na akciovou společnost. Jak však Právu potvrdil ministr dopravy Milan Šimonovský, tato transformace, kterou prosazoval jeho předchůdce Jaromír Schling, už není aktuální záležitostí.

Foto: Josef Zajíc

Fotografie Martina Popeláře.

Článek

"Založení akciové společnosti bránit nebudu, ale tento úkol jsme odsunuli na pozdější dobu. Nebylo by to vhodné v době, kdy správa letišť jedná s Evropskou investiční bankou (EIB) a dalšími peněžními ústavy o financování výstavby terminálu Sever 2 na letišti v PrazeRuzyni," vysvětlil ministr Šimonovský.

Celý komplex nového terminálu včetně příjezdových cest a parkovišť má být předán do užívání v červenci 2005. Pak by Ruzyně měla být schopna ročně odbavit deset miliónů cestujících. Loni jich zvládla 6,315 miliónu, o 3,5 procenta více než v roce 2001. Přípravné práce v Ruzyni, které mají uvolnit plochu pro nový terminál, parkoviště a další objekty, začaly v září 2002. Dokončena je již například demolice bývalé galerie C, která sloužila k odbavování vnitrostátních letů.

Garanci poskytnou komerční banky

V lednu měla výstavba terminálu odstartovat naostro. Znemožnily to však problémy s financováním. Sehnat je nutné deset miliard korun. Předchozí šéf ČSL Miloš Šťastný vyhlásil loni na financování terminálu výběrové řízení. To však zkrachovalo. Martinu Kačurovi, který je od loňského července pověřen řízením ČSL, se letos v lednu podařilo získat příslib EIB. Banka je ochotna poskytnout za velmi výhodných podmínek devítimiliardový úvěr.

Nabízí až pětadvacetiletou dobu splatnosti a šestiletý odklad zahájení splátek. Na otázku, kdy by mohla být podepsána smlouva, Kačur odpověděl: "Předpokládám, že do konce března. Oslovily nás takřka všechny bankovní domy působící na českém trhu. Získání záruky by tedy nemělo představovat žádný problém."

Česká správa letišť již také vyhlásila veřejnou soutěž na manažera výstavby terminálu. Přesto se termín jeho dokončení posune až na konec roku 2005. Větší zpoždění by vyvolalo nemalé problémy. Rozšířit kapacitu letiště je nutné i vzhledem k povinnostem, které ČR po vstupu do EU vyplynou z tzv. Schengenských dohod. Nový terminál má mj. zajistit oddělené odbavování občanů členských zemí EU a ostatních cestujících.

Čistý zisk stoupl na 588 miliónů

oňské hospodaření ČSL skončilo podle předběžných výsledků čistým ziskem 588 miliónů korun, o šestnáct miliónů vyšším než za rok 2001. Podařilo se to přesto, že světová letecká doprava ještě zcela nepřekonala dopady krize, v níž se ocitla po útoku teroristů na USA. Po loňských povodních navíc výrazně klesl počet zahraničních turistů cestujících do Česka. "Letos v lednu již Ruzyň odbavila 383 670 cestujících, o patnáct procent více než ve stejném loňském měsíci," informoval Kačur.

Hlavním zdrojem zisků ČSL je letiště v Ruzyni. Příjmy z letištní taxy a z parkovacích a přistávacích poplatků, z pronájmu obchodních ploch a prodeje reklamního prostoru. Postupně se však lepší i hospodaření letišť v Ostravě-Mošnově a Karlových Varech. Příznivý hospodářský výsledek vytvořil podmínky, aby ČSL mohla chybějící jednu miliardu na výstavbu terminálu Sever 2 zajistit ze svých vlastních zdrojů. Podle Kačura se přesto uvažuje o možnosti získat i tyto peníze půjčkou od komerčních bank.

Související témata:

Výběr článků

Načítám