Článek
Češi za nákupy v předvánočním období zřejmě opět utratí rekordní množství peněz. V pokladnách obchodníků může v závěru roku podle odhadu analytika Next Finance Vladimíra Pikory skončit až 250 miliard korun, což by bylo o pět procent více než loni. Průměrná čtyřčlenná rodina podle průzkumu společnosti Factum Invenio celkem na Vánoce utratí 14 336 korun.
Podle předběžných odhadů byly tržby z letošních předvánočních nákupů největší v historii, řekl mluvčí společnosti Ahold Libor Kytýr. Přestože lidé v neděli nakupovali zboží na štědrovečerní stůl a drobné dárkové balíčky i papír, ozdoby a prskavky, převýšily tržby 1,4krát obvyklou výši. Ahold v ČR provozuje 300 supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova.
"Byl to rekordní rok. Meziroční nárůst obratu byl největší za poslední tři roky," doplnil jednatel obchodů Globus Petr Vyhnálek. Hektickému nakupování v posledních dnech podle něj napomohlo i to, že loni byli lidé toto dobou často již na lyžích. Vyhnálek míní, že se absence zimy na poklesu prodeje zimního textilu a obuvi celkově projevila. Hitem letošních Vánoc byly podle něj přehrávače MP3 a DVD rekordéry, mnohem více než v předchozích letech se prodávaly LCD a plazmové televizory.
"V pátek a v sobotu se prodávalo úplně všechno," uvedl mluvčí sítě obchodů Euronics a Proton Bohuslav Komín. Dnes se podle něj prodávaly spíše jen menší dárky jako holicí strojky či kuchyňské váhy. Celkově letošní předvánoční nárůst obchodu odhadl na deset až 15 procent. "Je vidět, že se ekonomice daří," poznamenal.
Obchodní ředitel společnosti Marks and Spencer Zbyněk Mrozek upozornil na to, že lidé letos začali s nákupem dárků dříve než loni. Tržby v listopadu byly prý meziročně vyšší o 12 procent, v prosinci až o pětinu. Letošní teplé počasí se podle něj neprojevilo na poklesu zájmu o nákup kožichů a zimních bund, ale na nižších prodejích doplňků, tedy šál, rukavic a čepic.