Článek
Ještě v listopadu a počátkem prosince stál zákazník před těžkou volbou. Za cenu až tisíc korun za kilogram si mohl koupit pravou svíčkovou, lahev pravého šampaňského anebo vánoční čokoládovou kolekci Orion. Teď už je svíčková zase dražší.
V regálu s akčním zbožím v Bille na pražské Waltrovce se mezi instantní polévkou a ovesnými vločkami povaluje i posledních pár kusů vánočních kolekcí. Hořká a lanýžová o hmotnosti takřka 350 gramů stojí 50 korun, kilogram tedy místo tisícovky za asi 142 korun. Jiné druhy se ale na e-shopu prodávají i za lidovou „dvacku“.
Slevu 90 procent na mléčné vánoční kolekce Orion mají i některé pobočky supermarketu Albert, třeba mléčná dnes stojí 35 korun.
Postupný propad ceny upoutal pozornost zákazníků i na sociálních sítích. „Nadával tady někdo na drahé vánoční kolekce?“ napsala na síti X reportérka a moderátorka Barbora Divišová.
Nadával tady někdo na drahý vánoční kolekce?)) pic.twitter.com/jrVrXjTGKl
— Bára Divišová (@bara_divisova) January 20, 2025
Totální cenový úlet řetězců u čokoládových kolekcí
Bude je nutné zkonzumovat
„To je asi reálná cena“ nebo „Za rok, jako když najdeš“ či „Investice – skoupit a příští Vánoce prodat po pětistovce“, komentují příspěvek uživatelé sítě.
To je samozřejmě nadsázka, neboť spotřebitelé musejí brát v potaz minimální dobu trvanlivosti, takže do příštích Vánoc kolekce nevydrží. Není v nich totiž jen čistá čokoláda.
Anketa
„Pokud pominu zhoršení senzorických vlastností během dlouhodobého skladování jako tvorbu drobných krystalků tuků a cukrů na povrchu, tak v dané potravině pravděpodobně bude docházet k nežádoucím změnám, jako jsou oxidace tuků, žluknutí či nárůst mikrobiální kontaminace v náplni,“ sdělil Novinkám Marian Urban z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu.
„Všichni výrobci a obchodníci touží po maximální době trvanlivosti a uvedené datum není náhodně zvolené. Z tohoto faktu bych vycházel. Nemáte navíc nikdy jistotu, že kolekce předtím, než byla zakoupena, byla skladována za optimálních podmínek. Výrobci a obchodníci jsou si toho velmi dobře vědomi. Třeba u těstovin, rýže, sterilních konzerv, lihovin by jim tahle strategie asi nevyšla,“ dodal.
Mnoho zákazníků si také klade otázku, zda dnešní výrazně nižší cena kolekcí korun odráží nákupní cenu, za kterou produkt pořídil supermarket. To je ale nepravděpodobné.
„Finančně je prodej tohoto kusu pro prodejce ztrátový. Celkově na tom ale může vydělat, pokud pomocí této taktiky, kde tratí na některých produktech, přiláká do obchodu zákazníky, kteří si pak koupí i jiné produkty. Zákazníci navíc nadšeně sdílejí cenovky na sociálních sítích a obchodník si buduje v mozcích zákazníků paměťové struktury, že u něj se dá najít i velmi levné zboží,“ poznamenal marketingový expert Robert Le Veneur.
„Zjistilo se, že mnozí zákazníci, když něco získají velmi levně, mají pak provinilý pocit vůči obchodníkovi a snaží se mu to oplatit zvýšenou útratou. Prodeje podobného typu jsou ale extrémně vzácné. Každý obchodník pečlivě kalkuluje, kolik má do obchodu zavést zboží, aby mu žádné nezbylo,“ doplnil Le Veneur.