Článek
Neuspokojivé hospodářské výsledky za loňské čtvrté čtvrtletí a zhoršený výhled pro další kvartály poslaly ve čtvrtek akcie Pumy dolů o 23 procent, což byl nejprudší denní pokles v historii společnosti.
To znamená, že od ledna 2023, kdy bývalý generální ředitel Gulden převzal otěže odvěkého rivala Adidasu, odepsaly akcie Pumy ze své hodnoty už více než 40 procent. Situace je pro firmu o to horší, že právě Adidas si naopak vede nadmíru dobře, když jeho akcie ze stejné období posílily o více než 100 procent, upozornila agentura Bloomberg.
Adidas navíc na rozdíl od Pumy svými posledními hospodářskými výsledky investory potěšil. V úterý podnik uvedl, že loni zpětinásobil provozní zisk a zvýšil tržby o 11 procent, čímž překonal odhady analytiků. Druhý největší výrobce sportovního oblečení na světě už delší dobu těží z boomu v poptávce po retro teniskách.
Adidas vs. Puma
Historie obou slavných německých sportovních značek se začala psát ve 20. letech 20. století v bavorském městě Herzogenaurach, kde obě firmy sídlí dodnes. Odstartovali ji bratři Adolf „Adi“ Dassler a Rudolf Dassler, kteří společně založili obuvnickou firmu Gebrüder Dassler Schuhfabrik.
Společnosti se dařilo, avšak během druhé světové války se vztahy mezi oběma bratry zhoršily. O přesném důvodu se dodnes spekuluje, obecně ale lze říci, že se rozkmotřili nejen v osobní rovině, ale i kvůli politickým názorům. V roce 1948 si tak firmu rozdělili a každý šel svou vlastní cestou. Adolf založil značku Adidas (spojení přezdívky „Adi“ a začátku příjmení) a Rudolf nejprve značku Ruda (po svém jménu), kterou později přejmenoval na Pumu.
Tím vznikla velká rivalita, která zasáhla širší rodinu Dasslerových a propsala se i do celého města Herzogenaurach. Místní se rozdělili na dva tábory: příznivce Adidasu a příznivce Pumy, a dokonce i fotbalové týmy byly rozdělené podle toho, kterou firmu podporovaly.
Obě značky si každopádně vydobyly místo na světové scéně. Adidas se stal dominantním hráčem na trhu díky technickým inovacím a spolupráci s elitními sportovci a týmy. Puma zase prorazila v 60. letech díky partnerství s fotbalovou legendou Pelém.
Adidas má stále kam růst
„Díky těmto zprávám se síla Adidasu zdá být ještě větší,“ uvedla analytička JPMorgan & Chase Co. Olivia Townsendová, jež zároveň poznamenala, že momentum o povědomí značky je klíčovým rozlišovacím prvkem mezi oběma firmami vyrábějícími sportovní oblečení.
„Trendy v obuvi mají tendenci následovat víceleté cykly, takže je pravděpodobné, že Adidas má stále kam růst,“ řekla Bloombergu Swetha Ramachandranová, manažerka fondu Artemis Investment Management LLP. „Pokud se inovační cyklus Pumy ukáže jako úspěšný, mohla by také zaznamenat vzestup, ale to nyní zůstává otázkou,“ dodala.
Pod vedením 59letého Guldena se Adidas více decentralizoval, takže byznysová odpovědnost se z centrály přesunula na jednotlivé trhy. Bývalý profesionální norský fotbalista po svém příchodu opakovaně zdůrazňoval, že firma musí začít znovu růst a až poté přijdou na řadu personální otázky.
Čas už nejspíš nadešel, protože podle zdrojů agentury Reuters chce Gulden propustit v centrále zhruba každého jedenáctého zaměstnance. Adidas zaměstnává ve svém sídle v Herzogenaurachu zhruba 5800 lidí. Podle Reuters hovořil Gulden na pracovní poradě o propuštění až 500 lidí.