Článek
Poslední z demonstrací se konala ve středu od 14 hodin na Strahově a zúčastnilo se jí zhruba třicet taxikářů.
„Nejzásadnější problém v taxislužbě je nelegální podnikání. Jedná se o nelegální dopravce, kteří využívají k přepravě tak zvaných aplikací. Nejznámější je asi Uber. V mnoha případech nemají ani oprávnění, aby provozovali živnost, nemají zkoušky z místopisu, nemají taxametry a cenu stanovují podle své aplikace, kde se nakonec ukáže, že třeba za 7 km zákazník zaplatí 500 Kč,“ řekl Novinkám předseda AKT Praha Daniel Tarljovski.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Asociace po magistrátu požaduje nápravu této situace. Po Praze žádá, aby byly jasně stanoveny podmínky, za kterých se může taxislužba provozovat. „Pokud to magistrát nezmění, tak budeme pokračovat v demonstracích a provedeme patřičné právní kroky proti magistrátu,“ dodal předseda AKT Praha.
Taxikáři žádají zrušení cenové hranice
Hrozbu demonstrace loni 1. září odvrátil slib primátorky Adriany Krnáčové, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo, a na nečinnost pražského magistrátu proto reagují taxikáři dalšími stávkami. Další je naplánována na 8. února na 3 hodiny ráno. Ze Strahova se demonstranti mají přesunout na Hlavní nádraží.
Podle pozvánky na demonstraci taxikáři také požadují, aby Praha zrušila nařízení o stanovení maximálních cen v taxislužbě a ustoupila od přezkoušení řidičů z jazyka a místopisu. Tímto požadavkem loni celý spor začal a stovky taxikářů kvůli němu vyjeli v létě do ulic a zablokovali magistrálu.
Podle magistrátu však nesou vinu na tom, že nebylo dosaženo dohody, sami taxikáři, protože nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a staří vozidla, a vyčíslili reálné náklady. To však podle primátorky neučinili, a proto se jednání zasekla.
„Se stávkou nesouhlasím. Taxikáři k ní nemají oprávněný důvod. Jen si stěžují, vydírají a berou si Pražany jako rukojmí. Chtějí zablokovat ranní dopravu, což bude znamenat jen to, že se lidé nedostanou včas do práce a do škol," řekla ČTK Krnáčová. Tarljovski tvrdí, že brzký termín srazu má naopak zajistit, aby taxíky dopravní špičku nenarušily. Kolik jich vyjede, zatím není schopen říct.
Taxi Praha: Stávka nic neřeší
K situaci se vyjádřila také společnost Taxi Praha, která s plánovanou demonstrací AKT nesouhlasí. „Tuto akci bereme jako nepřiměřenou formu nátlaku,” uvedl v prohlášení její jednatel Patrik Altman.
Taxi Praha však podnikání alternativní taxislužby Uber vidí podobně jako AKT, tedy jako nelegální. „Velmi často lidé své příjmy od Uberu ani nepřiznávají a vinou daňových úniků tak na nekalé praktiky této společnosti doplácíme všichni,” tvrdí Altman, podle něhož však stávka není řešením.