Hlavní obsah

Pražští řemeslníci bojují s lidmi, kteří neplatí

Právo, Kateřina Severová

Aby nemuseli někteří Pražané sahat do peněženky, vymýšlejí si všemožné výmluvy. Tentokrát se jejich praktiky dotkly drobných řemeslníků. Ti, i když o práci v hlavním městě nouzi nemají, mnohdy spláčou nad výdělkem. Někteří klienti jim totiž za odvedenou opravu nezaplatí. Bojovat s nimi je prý složité, někdy i nebezpečné.

Foto: Michaela Říhová, Právo

Opraváři mají mnohdy problém z lidí dostat peníze za vykonané služby. Ilustrační foto

Článek

„Jednou odmítla paní zaplatit našemu opraváři. Řekl jí proto, že si odmontuje použitou součástku. V tu chvíli vyšel z pokoje její manžel a dal mu jasně najevo, ať to raději nezkouší,“ popsal jednu ze zkušeností Ladislav Vošahlík z firmy Stopas Praha.

Ta za loňský rok eviduje šest nezaplacených zakázek. Každá z nich je přitom v řádu stovek korun. V reálu je však neplatičů mnohem víc. Na místě odmítnou peníze řemeslníkovi dát, později však dluh vyrovnají. Společnost je tak poté ze svého seznamu vymaže.

„Není žádná páka, jak z lidí určenou částku dostat. Opravář je nemůže nutit. Policie nepomůže. A odnést si třeba jako zástavu věc z bytu klienta by byla krádež,“ vysvětlil Vošahlík s tím, že firma už podobný případ řešila. Mechanik si vzal z bytu zákaznice vázu, protože mu odmítla za odvedenou práci zaplatit. Ta na něj pak podala na policii trestní oznámení za krádež.

Pražené se mnohdy vymlouvají

Podle slov Vošahlíka mají Pražané různé výmluvy pro to, aby nemuseli za práci řemeslníka zaplatit. Odvolávají se na své potomky, kteří prý službu objednali, ale už jim nedali peníze na její zaplacení. Další z používaných vytáček je, že se klient domníval, že může u řemeslníka platit kreditní kartou.

„Někdy slibují, že se zastaví ve firmě a částku doplatí. Někteří to udělají, většina však ne. Letos jsme zatím nic takového nemuseli řešit. Je ale období daní a lidi nemají peníze,“ dodal Vošahlík.

Jiné větší pražské opravárenské společnosti řeší situaci, kdy nedostanou od zákazníka peníze, mnohem razantněji. „Občas se stane, že někdo nezaplatí. V takovém případě mu zavoláme a oznámíme, že věc předáme našemu právnímu oddělení. Téměř vždy nám pak požadovanou částku vrátí,“ uvedla Lenka Stejskalová z firmy Kovoslužba.

Některé společnosti se zase spoléhají na stálou klientelu a vlastní instinkt. „Když se nám zákazník už od začátku nezdá, tak u něj opravu neprovedeme. Jistíme se rovněž tím, že služby provádíme především u stálých zákazníků,“ doplnila Kamila Plicková z Pražského technického servisu. Podle jejích slov tvoří nezaplacené účty zhruba pět procent z celkového objemu zakázek.

Související témata:

Výběr článků

Načítám