Článek
Prazdroj už loni avizoval záměr přitáhnout Čechy zpět do restaurací příznivějšími cenami sudového piva a podpořit tak sektor pohostinství.
„Změny v ceníku reflektují vývoj inflace za uplynulé období. Dotknou se 16 ze 116 balení výrobků," řekla mluvčí Kateřina Krásová. V předchozích letech zpravidla poté, co zdražil plzeňský pivovar, zvýšili ceny i jeho největší konkurenti. Loni už to tak nebylo.
Staropramen zatím monitoruje náklady
Listopadový krok Prazdroje, kdy rovněž mírně zvýšil ceny piva v lahvích a plechovkách, následovaly jen někteří menší výrobci. „Neustále samozřejmě monitorujeme vývoj nákladů. Do této chvíle jsme však našim zákazníkům žádné zdražení neoznámili," uvedl mluvčí domácí pivovarské dvojky, Pivovarů Staropramen, Pavel Barvík.
Mluvčí pivovaru Heineken Jiří Hauptmann řekl, že o případném vývoji situace na trhu nemůže spekulovat. Nevyjádřil se ani k plánované cenové politice firmy.
Budvar zůstává v klidu
„Jakékoliv produktové nebo cenové změny nejdříve komunikujeme s obchodními partnery, pak až externě do médií," uvedl. Stejně argumentoval i mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.
„Naše cenová politika je zcela nezávislá. Na zdražování našeho konkurenta tedy nebudeme nijak reagovat," uvedl.
Zdražovat zatím nebude ani skupina Pivovary Lobkowicz, do níž patří sedm malých a středních regionálních pivovarů.
„Ceny našich výrobků momentálně analyzujeme, protože u některých položek, například energie a obalového materiálu, vstupuje do kalkulace i měnící se kurz eura," řekla mluvčí skupiny Renata Melíšková. Pivovary Lobkowicz naposledy upravovaly ceník v listopadu 2012.
Bernard uvidí, co bude na podzim
Humpolecký Bernard teď pivo nezdraží. "Ale samozřejmě bedlivě sledujeme vývoj trhu, takže během podzimu uvidíme, jaká bude situace," řekl mluvčí Zdeněk Mikulášek.
Žatecký pivovar nebude reagovat na zdražování piva u konkurence. "Máme svou vlastní cenovou politiku," řekl obchodní šéf Radek Vincík.
Pivovary v Libereckém kraji se zdražovat nechystají, ceny většinou zvyšovaly před letní sezónou. "Zdá se, že letošní úroda chmele by mohla být dobrá a kvalitní, takže o zdražování neuvažujeme," řekl Roman Havlík, šéf Pivovaru Svijany.
Ani v Pivovaru Rohozec o tom neuvažují. „Pokud budeme zdražovat, tak zase až na jaře, až budeme znát ceny vstupních surovin," řekl ředitel František Jungmann.
Pardubický pivovar ceník piva nemění. „Samozřejmě se situace vyvíjí, ale teď není vhodná doba na zdražování," řekl vedoucí marketingu Roman Marčák.
Pivovar Rychtář z Hlinska naposledy měnil ceny piva v listopadu 2012, o případných změnách by nejprve informoval obchodní partnery.
Měšťanský pivovar v Poličce zdražoval pivo v červnu a další změny chystá nejdřív až za rok. Zámecký pivovar Břeclav zatím zdražení piva neplánuje. „Pokud budeme měnit ceny, tak to bude nejdříve na začátku další sezóny v příštím roce," řekla mluvčí Jana Kilianová.
Prodej točeného stále klesá
Pokles prodeje čepovaného piva hlásí české pivovary čtyři roky. V restauracích nyní prodají podle pivovarských svazů přes 43 procent piva, což je historické minimum; ještě v roce 2010 to bylo přes 50 procent. České pivovary loni prodaly na domácím trhu 15,8 milionu hektolitrů piva, o 1,1 procenta méně.
Jedinou kategorií, jejíž spotřeba v Česku oproti roku 2012 vzrostla o dvě procenta, byly ležáky. Spotřeba na hlavu mírně klesla ze 146 na 144 litrů. Za letošní první pololetí vzrostla výroba piva v Česku meziročně o tři procenta. Produkce pivních mixů, která se loni propadla o 40 procent, v pololetí vzrostla o 14 procent.