Hlavní obsah

Praha ukázala nový přístroj pro odhalování kouřících aut

Auta, dodávky či kamiony, které jezdí bez filtru pevných částic a poškozují tak lidské zdraví, dokážou rychle a snadno odhalit nové přístroje, jež si nechala vyvinout metropole ve spolupráci s Českými radiokomunikacemi a ČVUT.

Foto: Michaela Říhová, ČTK

Představení nových přístrojů na detekci vozidel s nadměrnými emisemi prachových částic, které nechalo vyvinout hlavní město s Českými radiokomunikacemi.

Článek

Vynález jeho tvůrci a zástupci města ukázali v úterý v provozu na Jižní spojce nedaleko Barrandovského mostu. Na místě proběhlo i standardní měření emisí, kterým neprošla například notně prorezlá stříbrná dodávka Ford Tranzit.

„Praha se dlouhodobě potýká s problémem znečištěného ovzduší způsobeného zejména individuální automobilovou dopravou. Proto jsme se také rozhodli investovat do rozvoje moderních technologií, které nám umožní efektivněji odhalovat a řešit příčiny tohoto problému,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib, který zmínil riziko dýchacích onemocnění, například astmatu u dětí.

Stát zintenzivní technické kontroly vozidel, slíbil Kupka

Ekonomika

Zařízení, které dokáže s pomocí unikátní technologie barevného spektra měřit obsah pevných částic, funguje ve třech variantách – stacionární, přenosné a mobilní.

Stacionární varianta spočívá ve zpomalovacím prahu na vozovce a patří k němu i kamera. Nyní je v pilotním projektu na sídlišti Barrandov.

Druhá varianta je zabudovaná v autě, s pomocí nevelkého čidla s otvorem v předním nárazníku nasává a vyhodnocuje zplodiny auta jedoucího před ním. Třetí varianta přístroje je pak sonda na tyči s displejem, která s přikládá k výfuku auta při kontrole.

Foto: České radiokomunikace

Stacionární zařízení

Zatímco klasické měření zabere kontrolorům u jednoho auta i dvacet minut a spočívá v opakovaném túrování motoru, s novým přístrojem prý stačí sotva minuta.

Ještě potřebuje razítko

„Toto je první fáze, kdy jsme si již ověřili, že zařízení funguje. Pro následné využití pro kontroly v provozu jsou ale ještě potřeba legislativní změny,“ řekl Novinkám Jan Škabrada, manažer útvaru inovací Českých radiokomunikací.

Náměstek Hřib na dotaz Novinek dodal, že zařízení má již certifikát od metrologického institutu, nyní ale bude ještě potřebovat razítka od ministerstva dopravy. Dosavadní měření emisí škodlivých oxidů a „kouřivosti“ vozidla probíhá na základě odlišných ukazatelů a patřičná vyhláška také bude muset nastavit, s jakými hodnotami auto kontrolami projde a kdy neprojde.

Policisté si došlápli na podezřele kouřící auta a udali úřadům dvě STK i konkrétní techniky

Krimi

V praxi se ale ukázalo, že pokud vozidlo „kouřilo“ podle měření novým přístrojem, neprošlo ani klasickou kontrolou.

„Kouří vám to víc, než by mělo,“ informoval řidiče prorezlého Fordu Tranzit s rokem výroby 2002 policista. V jeho případě nefungoval dobře filtr pevných částic, i když nebyl přímo odstraněn.

Řidiči policisté nařídili absolvovat do 30 dní technickou kontrolu s novým měřením emisí, která potvrdí, že závadu odstranil. V případě nejzávažnějších pochybení, když je třeba vymontovaný katalyzátor, policie zakáže vozidlu další jízdu a řidič si musí sám zajistit odtah.

Stává se, že například zahraničním řidičům někdy policisté uloží kauci až sto tisíc korun a nasadí mu botičku, kterou odstraní až po uhrazení kauce.

Přibližně 70 procent škodlivin v ovzduší v Praze pochází z nadměrného využívání individuální automobilové dopravy. Při silničních kontrolách, které se uskutečnily v září 2023 v Praze, nevyhovělo při zkouškách měření emisí z 68 kontrolovaných aut 43 vozidel.

Při kontrolách stanic měření emisí padají jen tisícové pokuty

Ekonomika

Výběr článků

Načítám