Článek
Město plánuje rozsáhlý památkově chráněný objekt zrekonstruovat a přeměnit na centrum s prostory pro kulturu, školským kampusem, byty či kancelářemi. Transakce zahrnuje i pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati, která zajistí napojení čtvrti vznikající v areálu nádraží na MHD.
Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky vlastní ČD, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Firma proto má předkupní právo na parcely jižně od budovy nádraží, kde hodlá stavět byty. Donedávna měla i právo na odkup nádraží, kterého se však po jednání s Prahou a ČD nedávno vzdala výměnou za záruky od města, že nepřijde o možnost stavět byty v plánovaném rozsahu.
Na rozsáhlých pozemcích kolem nádraží v budoucnu vznikne nová čtvrť s až 15 000 obyvateli, stavět byty tam již začala developerská firma Central Group. Kromě ní a společnosti Sekyra Group tam plánují stavět například i firmy Penta či Finep. V budově nádraží by měla vzniknout veřejná vybavenost pro novou čtvrť, například škola, ale zároveň má podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) z větší části sloužit komerčním pronájmům, tak aby z ní město mělo adekvátní výnosy.
FOTO: Nádraží na Žižkově by se mělo proměnit v rezidenční čtvrť
Radní města pro majetek Adam Zábranský (Piráti) uvedl, že v minulosti vznikly různé studie využití budovy, zájem o ni projevil například Národní filmový archiv. Nutné je však podle něj řešit i ekonomickou stránku věci, rada proto zadala magistrátnímu odboru majetku, aby ve spolupráci s městskou firmou Trade Centre Praha, která bude mít objekt na starosti, do konce března připravil obchodní model budoucího provozu budovy.
Město plánuje novou čtvrtí v areálu nádraží vést asi dvoukilometrovou tramvajovou trať, která ji napojí od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Částečně využije stávající železniční koleje. Dopravní podnik chce trať začít stavět příští rok a součástí odkupu od ČD jsou pozemky, které výstavbu umožní. Nová Jarovská ulice pak má čtvrť napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.
Funkcionalistická budova žižkovského nákladového nádraží byla postavena mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a od roku 2013 je památkově chráněná. Udělení ochrany předcházely dlouholeté boje místních obyvatel a aktivistů proti záměru developerů objekt zbourat. Budova je nyní z větší části prázdná, nachází se v ní několik provozoven či umělecký ateliér. Původnímu účelu přestalo nádraží sloužit v roce 2002, příslušná trať byla oficiálně zrušena k začátku roku 2016.