Článek
Praha má od roku 2005 projekt od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects. Úprava spodní části náměstí by měla podle dřívějších informací vyjít na asi 150 miliónů korun.
„Nyní budeme čekat na vydání stavebního povolení, ale nějaké dílčí práce by mohly teoreticky probíhat už nyní. Věřím, že stavební povolení získáme rychle a v příštím roce začneme stavět,” řekla primátorka.
Podle dokumentu územního rozhodnutí má náměstí změnit své členění. Ve směru sever-jih bude rozděleno zvýšeným prahem a výsuvnými sloupky, které zabrání vjezdu vozidel bez povolení. Mezi jednoproudovou komunikací budou takzvané zálivy s parkovacími místy pro 16 aut. Současné vjezdy do budov budou zachovány.
Počítá se s dobíjecími stanicemi pro elektromobily
Na náměstí také vzniknou podzemní kontejnery a dobíjecí stanice pro elektromobily, bude tu vybudován rovněž základ pro umisťování vánočního stromu. Nově tu budou vodní prvky a pítka a počítá se i s nadzemními hydranty. „V prostoru náměstí je navrženo šest přípojných míst pro prodejní stánky,” píše se v dokumentu. Stromy budou zavlažovány automatickým systémem.
Na chodníku ve východní části náměstí budou rampy pro vjezd do budoucích podzemních garáží. Právě o tyto rampy se vedl dlouho spor, nesouhlasili s nimi památkáři.
Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.