Článek
Ústecká firma Setuza, která vyrábí mimo jiné klasické sypké prášky Merkur a Titan, přešla na výrobky bez fosfátů počátkem června. Přitom třeba bezfosfátový Titan uvedla na trh už asi před pěti lety. "Záhy byl ale stažen pro nezájem spotřebitelů," říká Marie Logrová, mluvčí Setuzy.
Na dotaz Práva, o který prací prášek je největší zájem, uvedla, že je to určitě Merkur. Ten se prodává už od osmdesátých let a jde tak o zavedenou značku. Setuza dodává na náš trh také mýdlové prášky Hanka a Toto nebo jádrové mýdlo s jelenem.
Změny zákazník neucítí v peněžence
Že budou muset zaměnit fosfátové prášky za ty bez fosfátů, byli výrobci včas informováni. O změně se totiž mluví asi pět let. Jak podotýká Logrová, přestože prací prášky nejsou nosným programem firmy - Setuza má podíl na českém trhu s pracími prášky asi osm procent - včas se připravili. Změnili dodavatele některých surovin, upravili obaly, zpracovali v předstihu receptury.
"Zpočátku jsme předpokládali, že se nepopulárnímu zdražování nevyhneme. Nicméně po propočtu nákladů jsme zjistili, že cenu nebudeme muset zvyšovat," říká mluvčí.
Fosfáty, které jsou zdrojem znečištění mnoha vodních toků a nádrží, Setuza v pracích prášcích nahradila zeolity, uměle vyrobenými látkami, které jsou podobné přírodním jílům. Používají se jako změkčovače vody v saponátech.
I další výrobci se vyhnuli neoblíbenému zdražování. Podle odborníků je to z mnoha důvodů. Především v této oblasti panuje na trhu velká konkurence. Ani cenový pohyb u surovin, které se na výrobu bezfosfátových prášků používají, už není tak velký, jako byl například před pěti lety. Tehdy byl výrobek bez fosfátů nadstandardní, poskytoval uživateli něco navíc.
Od 1. října zákaz prodeje
Vyhláška omezující koncentraci fosfátů neovlivní ani společnost Procter & Gamble. Pro český trh totiž prostředky, které jí odpovídají, vyrábí už od roku 2005. Jak řekl manažer Procter & Gamble Czech Republic Ivan Krejčí, zavedení bezfosfátových pracích prostředků není důvodem ke zvyšování ceny. Jejich účinnost je podle něj srovnatelná, někdy i vyšší, s výrobky s vyšším obsahem fosfátů.
Podle nové vyhlášky se nesmějí prášky s koncentrací fosfátů vyšší než půl procenta hmotnosti od 1. října objevit ani v obchodní síti. [celá zpráva]
"Zboží bez problémů doprodáme během září. Samozřejmě budeme od výrobce brát jen to, které bude odpovídat nové vyhlášce, i když nahradit fosfáty tak, aby bylo prádlo dobře vyprané, něco stojí. Zdražovat ale nebudeme, snížíme si marži," říká Martin Petřík, obchodní ředitel firmy Efekt z Horního Těrlicka.
Ta zaváží mimo jiné prací prášky maloodběratelům až do domu. Trh s pracími prášky čeká zřejmě brzy další změna. I když to žádná vyhláška nepřikazuje, začínají se objevovat tzv. kompakty. V menším balení je méně prášku s vyšší účinností. Snížení objemu znamená například pro výrobce možnost rozvézt větší množství zboží. A zákazník? Ten z obchodu ponese lehčí balení. Prášek však vypere stejně dobře jako ten, který si kupoval ve větším obalu.
Přesto odborníci upozorňují - naše hospodyňky jsou zvyklé do praček sypat hodně prášku. Bude proto chvíli trvat, než přijdou na to, že i s menším množstvím prádlo vyperou dobře.