Hlavní obsah

Pozvat si kadeřníka nebo maséra domů? Zakázané to není

Právo, Tomáš Volf

Kadeřnictví a masérské salony, jakož i další služby jsou zavřené. Někteří lidé si tyto služby objednávají k sobě domů, s poskytovateli se domlouvají telefonicky nebo přes sociální sítě. Porušují tím vládní nařízení, anebo ne? Odpověď není tak jednoznačná.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Poskytování uvedených služeb je zakázáno pouze v provozovnách, u klientů doma to zakázáno není. Je však přitom třeba brát v úvahu nařízení omezit kontakty s jinými osobami na nezbytně nutnou míru,“ sdělila na dotaz Práva mluvčí ministerstva zdravotnictví Barbora Peterová.

Co je nezbytně nutné, ale kaž­dý vnímá jinak. Podobně znějící nařízení vlády před Vánoci omezovalo cesty za účelem obstarávání „základních životních potřeb“, což někteří pochopili tak, že nemohou nakupovat dárky. Ministr zdravotnictví Jan Blatný tak doslovný výklad ale odmítl a lidem poradil používat „zdravý selský rozum“.

Dodržujme pravidla, apelují podnikatelé

Ekonomika

Zvát si cizí lidi domů je z hlediska zdraví riziko. Pokud však člověk potřebuje kadeřníka třeba před důležitou životní událostí, anebo masáž, když trpí velkou bolestí, pokuty se příliš obávat nemusí, už proto, že policisté to sotva mohou zvládat kontrolovat.

„O masáže doma mají lidi stále zájem. Jen někteří starší klienti teď nechtějí, ale většina to neřeší. Dodržuji hygienická pravidla,“ popsal Právu masér Tomáš z Prahy, který do domácností svých zákazníků dochází.

Kompenzační bonus by získat neměli

Nejde jen o teoretickou debatu. Finanční správa totiž odmítá vyplácet kompenzační bonus pro osoby samostatně výdělečně činné ve výši 500 korun denně například kadeřnicím, masérům nebo pedikérkám bez vlastní provozovny, jak upozornily Hospodářské noviny nebo server Podnikatel.cz.

Živnostníci budou mít nárok na peníze z bonusu i Antiviru, schválili poslanci

Koronavirus

Správa argumentuje právě tím, že nařízení vlády podnikání jmenovaných přímo nezavřelo. Úřednici tak žádosti o podporu posuzují individuálně a jejich zamítnutí oznamují i třeba jen e-mailem. Podle mluvčí Generálního finančního ředitelství Kláry Křehlové je tento postup správný.

Některé OSVČ o svém dilematu píšou na sociální síti. Jedna pedikérka pracující v domácnosti si kupříkladu postěžovala, že jí finanční správa také odmítla vyplatit bonus, když nemá vlastní provozovnu.

Problém dosáhnout na kompenzace mají také třeba fotografové, kteří fotili různé hromadné akce. Úřednici namítají, že se mají přeorientovat třeba na focení krajiny.

Německý řetězec kadeřnictví Klier skončil v insolvenci, pobočky má i v Česku

Ekonomika

Server Podnikatel.cz naopak upozornil na případ, kdy jeden z fotografů peníze dostal, protože ihned po vydání zákazu volal na úřední infolinku, kde mu po dotazu sdělili, že mu byla zakázána veškerá činnost včetně návštěv u zákazníka nebo venku. Hovor si nahrál, a když poté přes datovou schránku posílal žádost o kompenzační bonus, přidal záznam jako přílohu.

Výběr článků

Načítám