Článek
"Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem," popsal jeden z nejčastějších triků Jan Votočka z Občanského sdružení spotřebitelů TEST.
Votočka dodal, že většina obchodníků se sice snaží dodržet literu zákona, nicméně stále se mezi nimi najde řada nepoctivců.
Sleva pouze na vyprodané zboží
Dalším oblíbeným způsobem, jak zmást spotřebitele, je krátkodobé zvýšení ceny, aby se tato mohla vzápětí snížit a dostát slibované slevě.
Více o povánočních slevách |
---|
Začaly zimní výprodeje, slevy dosahují až 70 procent |
Přes tři čtvrtiny Čechů propadají povánoční slevové horečce |
Sdružení zmapovalo i situace, kdy se avizovaná sleva v řádu desítek procent vztahovala pouze na nejlevnější položky sortimentu či na zboží, které bylo již vyprodané. "Přesto reklama svůj účel splní - dostane zákazníka do prodejny," dodává spotřebitelské sdružení.
Nárok na záruku se u zlevněného zboží nemění
Zákazník se může setkat i s tím, že se prodejce u výrazně zlevněného zboží snaží zkrátit či zcela popřít nárok na reklamaci.
"Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona. Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze naoko dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce," upozornil Votočka.