Hlavní obsah

Pozor na výprodeje, ne všechny slevy jsou skutečně výhodné

Masivní povánoční slevy, na něž začali obchodníci lákat bezprostředně po Štědrém dnu, nemusejí přes proklamované snížení cen znamenat pro zákazníky jakoukoliv úsporu. Obchodníci totiž často pouze využívají nákupní horečky a spoléhají na to, že lidé koupí v rámci výprodejů prakticky cokoliv označené jako zlevněné.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Článek

"Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem," popsal jeden z nejčastějších triků Jan Votočka z Občanského sdružení spotřebitelů TEST.

Votočka dodal, že většina obchodníků se sice snaží dodržet literu zákona, nicméně stále se mezi nimi najde řada nepoctivců.

Sleva pouze na vyprodané zboží

Dalším oblíbeným způsobem, jak zmást spotřebitele, je krátkodobé zvýšení ceny, aby se tato mohla vzápětí snížit a dostát slibované slevě.

Sdružení zmapovalo i situace, kdy se avizovaná sleva v řádu desítek procent vztahovala pouze na nejlevnější položky sortimentu či na zboží, které bylo již vyprodané. "Přesto reklama svůj účel splní - dostane zákazníka do prodejny," dodává spotřebitelské sdružení.

Nárok na záruku se u zlevněného zboží nemění

Zákazník se může setkat i s tím, že se prodejce u výrazně zlevněného zboží snaží zkrátit či zcela popřít nárok na reklamaci.

"Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona. Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze naoko dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce," upozornil Votočka.

Anketa

Setkali jste se při povánočních výprodejích s nekalými praktikami obchodníků?
Ano
54,1 %
Ne
2,8 %
Povánočního nákupního šílenství se neúčastním
43,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 15278 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám