Hlavní obsah

Pozor na utopená auta z Floridy. Budou se prodávat jako německé ojetiny

Vytopená či nekvalitně opravená auta se po hurikánu Milton z americké Floridy už v listopadu mohou dostávat na evropský trh, varovala v pátek společnost Cebia. Směřovat podle ní budou především do střední a východní Evropy a často u nich bude uveden německý původ.

Foto: ČTK/AP

Jedno ze zatopených aut po hurikánu Milton na Floridě

Článek

„Bohužel je realitou, že každá přírodní katastrofa přináší neštěstí i lidem, kteří jí nebyli přímo postiženi. V tomto případě doplatí na hurikán Milton, jenž se v říjnu prohnal Floridou, i řada Evropanů. Nevědomky si totiž koupí auto, které bylo buď vytopené, nebo výrazně poškozené například nárazy do budov a nebylo řádně opravené,“ řekl ředitel Cebie Martin Pajer.

„Pro české kupující se přitom budou často tvářit jako auta dovezená z Německa, nikoli ze zámoří,“ upozornil šéf společnosti, která se specializuje právě na prověřování historie ojetých vozů.

Ojetá elektroauta za rok zlevnila v průměru o 300 tisíc korun

Ekonomika

Opravit auta po totální ekonomické škodě se finančně nevyplatí. Po levné opravě „jen naoko“ rozhodně nebudou splňovat požadavky na bezpečnost.

Podvodníci, kteří auta opravují a přeprodávají, u nich vymění například světla a další prvky, které by mohly prozradit skutečný původ. Oproti funkčním airbagům či elektroinstalaci se ale jedná o menší položky, protože tyto části lze použít z havarovaných vozů, podobně jako části karoserie.

Jak Pajer doplnil, v sousedním Německu se za posledních deset let situace obrátila. Zatímco dříve bylo 70 procent obchodníků s ojetými vozy Němců, dnes jich je jen 30 procent. To je jeden z důvodů častějších podvodů včetně falšování původu.

Ojetá auta ze Spojených států a Kanady se objevují v Evropě i na českém trhu v posledních letech stále víc. Cebia proto rozšířila zdroje dat o autech z těchto zemí a uvedla, že v současné chvíli má informace k 93 procentům zámořských vozů.

„Díky tomu vidíme, že 68 procent z těch, co se v Česku prodávají, je po totální škodě, dalších 17 procent po středním či větším poškozeních a pouze 15 procent z nich je nehavarovaných. A to se jedná o běžný stav, nikoli o mimořádnou situaci spojenou s přírodní katastrofou,“ uzavřel Pajer.

U aut se zfalšovaným původem dokážou prodejci navýšit cenu v průměru o deset až dvacet tisíc korun. Ještě výrazně vyšší ale mohou být v dalších letech nečekané výdaje kupujícího kvůli údržbě a opravám.

Před nebezpečím prodeje ojetin poškozených vodou varovala Cebia také nedávno po zářijových povodních na Moravě.

Průměrná cena ojetých aut v Česku za pět let stoupla o čtvrtinu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám