Hlavní obsah

Pozor na utopená auta z Floridy. Budou se prodávat jako německé ojetiny

Vytopená či nekvalitně opravená auta se po hurikánu Milton z americké Floridy už v listopadu mohou dostávat na evropský trh, varovala v pátek společnost Cebia. Směřovat podle ní budou především do střední a východní Evropy a často u nich bude uveden německý původ.

Foto: ČTK/AP

Jedno ze zatopených aut po hurikánu Milton na Floridě

Článek

„Bohužel je realitou, že každá přírodní katastrofa přináší neštěstí i lidem, kteří jí nebyli přímo postiženi. V tomto případě doplatí na hurikán Milton, jenž se v říjnu prohnal Floridou, i řada Evropanů. Nevědomky si totiž koupí auto, které bylo buď vytopené, nebo výrazně poškozené například nárazy do budov a nebylo řádně opravené,“ řekl ředitel Cebie Martin Pajer.

„Pro české kupující se přitom budou často tvářit jako auta dovezená z Německa, nikoli ze zámoří,“ upozornil šéf společnosti, která se specializuje právě na prověřování historie ojetých vozů.

Opravit auta po totální ekonomické škodě se finančně nevyplatí. Po levné opravě „jen naoko“ rozhodně nebudou splňovat požadavky na bezpečnost.

Podvodníci, kteří auta opravují a přeprodávají, u nich vymění například světla a další prvky, které by mohly prozradit skutečný původ. Oproti funkčním airbagům či elektroinstalaci se ale jedná o menší položky, protože tyto části lze použít z havarovaných vozů, podobně jako části karoserie.

Jak Pajer doplnil, v sousedním Německu se za posledních deset let situace obrátila. Zatímco dříve bylo 70 procent obchodníků s ojetými vozy Němců, dnes jich je jen 30 procent. To je jeden z důvodů častějších podvodů včetně falšování původu.

Ojetá auta ze Spojených států a Kanady se objevují v Evropě i na českém trhu v posledních letech stále víc. Cebia proto rozšířila zdroje dat o autech z těchto zemí a uvedla, že v současné chvíli má informace k 93 procentům zámořských vozů.

„Díky tomu vidíme, že 68 procent z těch, co se v Česku prodávají, je po totální škodě, dalších 17 procent po středním či větším poškozeních a pouze 15 procent z nich je nehavarovaných. A to se jedná o běžný stav, nikoli o mimořádnou situaci spojenou s přírodní katastrofou,“ uzavřel Pajer.

U aut se zfalšovaným původem dokážou prodejci navýšit cenu v průměru o deset až dvacet tisíc korun. Ještě výrazně vyšší ale mohou být v dalších letech nečekané výdaje kupujícího kvůli údržbě a opravám.

Před nebezpečím prodeje ojetin poškozených vodou varovala Cebia také nedávno po zářijových povodních na Moravě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám