Hlavní obsah

Pozor na Temu, poškozuje všechny, zní od obchodníků i z BIS

Na jedné straně bezkonkurenční cena a lákavý sortiment, na druhé agresivita, porušování zákonů, špatná kvalita, nulová ochrana osobních dat či otrocké podmínky pro práci. Tak by se ve zkratce dalo popsat čínské on-line tržiště Temu. Platformu kritizují české e-shopy, podle kterých deformuje on-line trh. Nezákonné nakládání s daty se přitom nelíbí ani Bezpečnostní informační službě (BIS).

Foto: Florence Lo, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Na českému trhu působí Temu zhruba dva roky. Díky kombinaci nízkých cen a množství slevových nabídek se čínskému tržišti v tuzemsku daří. Svým sloganem „Nakupuj jako miliardář“ však obchod oslovil i velkou část amerických zákazníků a masivní reklamní kampaní i zbytek světa.

Zatímco v Číně je Temu vnímáno jako úspěšný projekt, který dokázal rychle expandovat na mezinárodní trhy, ve zbytku světa toto on-line tržiště od počátku čelí kritice, která v posledních měsících dále sílí. Daň za výhodné nákupy je totiž vysoká.

Proč je to tak levné? Nefér dotace z Pekingu

„Nakoupí-li spotřebitel nekvalitní zboží, které chce reklamovat nebo vrátit, zpravidla se ničeho nedomůže. Vymahatelnost spotřebitelských práv od asijské firmy je mizivá. Česká obchodní inspekce či Evropské spotřebitelské centrum jsou na Temu krátké a nemají moc možností, jak proti němu zakročit,“ uvedla spotřebitelská organizace dTest.

Na otázky ohledně toho, jak je možné, že tržiště nabízí dopravu z Číny do Česka zdarma či za nezvykle nízké ceny, odborníci odpovídají shodně, že Temu je dotováno čínskou vládou. To výrazně snižuje konkurenceschopnost evropských výrobců a významně poškozuje českou, potažmo evropskou ekonomiku.

„Jde o obchodní platformu ze země, která funguje na zcela jiném ekonomicko-politickém systému než západní státy. Čína plánuje svoji strategii na roky dopředu a ví, že ceny zboží jsou pro rozhodování velké části zákazníků zásadní. Jsou tedy ochotni přijmout řadu kroků, které jsou pro Západ nepřijatelné. Od kopírování značek přes levné pracovní síly, včetně otrocké práce dětí a menšin, až po rozsáhlé státní dotace,“ sdělil Novinkám mluvčí Bezpečnostní informační služby Ladislav Šticha.

Temu pod drobnohledem Bruselu kvůli nelegálnímu zboží

Internet a PC

Proti Temu se spojila i česká e-commerce

Do boje proti nekalým praktikám a porušování zákonů na čínských on-line platformách se pustila i Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje téměř 700 českých e-shopů. Praktiky čínských prodejců vytváří podle ní neférové podmínky na trhu a poškozují poctivé prodejce, kteří jsou vázáni na dodržování českých a evropských zákonů.

Asociace upozorňuje i na to, že čínské platformy často nedodržují férové uvádění slev a nekalou soutěží vytváří tlak na spotřebitele.

„Na první pohled je zřejmé, že nedodržuje zákon o ochraně spotřebitele a obecně dochází k vytváření vlastních pravidel. Dotované zboží samozřejmě poškozuje trh. Ceny mohou být až pod hranou výrobních nákladů. Díky vyhýbání se clům a dalším poplatkům můžou platformy ušetřit znovu, čímž se dostávají do výhody oproti domácím prodejcům,“ sdělil Novinkám ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Na čínské tržiště podala asociace u České obchodní inspekce stížnost už v březnu. Přes dlouhotrvající problémy ale inspekce Temu zatím nezařadila na seznam rizikových webů a její vyšetřování stále probíhá.

Temu, jejíž zakladatel se nedávno stal nejbohatším Číňanem, kritizuje česká e-commerce i proto, že kvůli němu citelně stoupla cena reklamy. Za tu podle asociace platí čínské tržiště pravděpodobně takové částky, které vylučují ziskovost.

„Například u Google Ads byla cena za jedno kliknutí v roce 2021 necelé čtyři koruny, letos 2024 je to už o dvě koruny více. To brutálně ovlivňuje maržovost firem. Nám vláda dotace na marketing nedává,“ sdělil Novinkám ředitel českého e-shopu T.S.Bohemia Patrik Hužva.

Osobní data putují k čínské vládě

Tržiště se navíc vyhýbá placení cla, daní i poplatků za zpracování obalových odpadů. „Při desítkách milionů balíků doručených do Česka se jedná o významné částky, které nikdo nehradí – odpad pak platí všichni daňoví poplatníci. Díky nízkým cenám zákazníci neřeší, že dostanou výrobek, který funguje jen chvíli. A to je naprosto v rozporu s tím, kam chtějí Česko a EU směřovat,“ dodal Vetyška.

Temu ale čelí i kritice za nezákonné nakládání s osobními daty. „Z pohledu zpravodajské služby či obecně bezpečnosti je problémem mohutný nekontrolovaný sběr dat, která s největší pravděpodobností končí u zpravodajských složek Číny. Jde o velký problém všech čínských organizací a firem, které mají ze zákona povinnost spolupracovat s čínskými zpravodajskými službami. Pokud budou chtít data o vaší platební kartě, tak je prostě dostanou,“ dodal Šticha.

Anketa

Nakupujete na Temu?
Ano
53,9 %
Ano, a využívám i jiné čínské e-shopy
3,7 %
Ne, ale využívám jiné čínské e-shopy
8,5 %
Ne, a to ani na žádných jiných čínských e-shopech
33,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 16710 čtenářů.

Čína se tváří jako přítel, ale chystá se na válku, varuje šéf BIS

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám