Článek
„Někteří influenceři mohou pozitivně přispívat k růstu finanční gramotnosti, jiní však mohou sdílet rady, které nejsou v nejlepším zájmu investorů. Ať už proto, že nemají dostatečné odborné znalosti, nebo protože upřednostňují vlastní zisk před zájmy investorů, kteří se jejich radami řídí,“ varovala Česká národní banka.
Mezi největší rizika zařadila případné nedostatečné odborné znalosti některých rádců či doporučení, která nejsou „šitá“ na míru danému člověku.
„Rady, které influenceři sdílejí, nemusí být vhodné pro všechny investory a zpravidla nezohledňují a ani nemohou zohlednit individuální potřeby a situaci těch, kdo jejich obsah sledují,“ upozornila banka.
Inflace už je pod kontrolou, říká radní ČNB Procházka
Podle ní také hrozí riziko střetu zájmů, kdy influenceři mohou propagovat konkrétní investice nebo produkty v rámci placené spolupráce.
„V krajních případech mohou být influenceři zapojeni do neetických, nebo dokonce nelegálních praktik, kdy svými aktivitami uměle zvýší zájem o určité aktivum, a tedy i jeho cenu, s cílem vydělat na umělém zvýšení ceny,“ zdůraznila centrální banka.
Rozhoduje vzdělání i oprávnění
Není to přitom poprvé, kdy na možné problémy upozornila. „Trochu nás zlobí influenceři, které hojně sledují mladí. Nabízejí jim kryptoměny, investice, a přitom si neuvědomují, že jsou zodpovědní za své investiční rady,“ řekl už loni v červenci Novinkám člen bankovní rady Jan Procházka.
„S některými influencery začínáme mluvit, ale naše nástroje jsou zatím omezené. S tím, jak počet influencerů roste, už i v Evropě začíná být postupně vidět vyšší delikvence, která přitahuje pozornost regulačních orgánů,“ doplnil později pro list E15 s tím, že například Austrálie nebo Nizozemsko požadují po mnoha influencerech licence.
„Nejsem sice největší finfluencer, ale zatím mě nikdy nikdo nekontaktoval,“ okomentoval informaci u centrální banky na síti X jeden z influencerů Petr Plecháč.
Jak při sledování influencerů postupovat? Lidé by si jednak měli ověřit, zda mají odborné vzdělání, a věnovat pozornost tomu, jestli při propagaci centrální investice nejsou ve střetu zájmů a jejich služba není někým placená.
„Nespoléhejte se pouze na sdělení finfluencerů. Předtím, než učiníte investiční rozhodnutí, ověřte si informace z více zdrojů,“ sdělila centrální banka. Lidé by také podle ní neměli investovat impulzivně a měli by být opatrní při příslibech vysokých zisků.
„Ověřte si, že investiční poradenství poskytuje osoba k tomu oprávněná. Pokud influencer poskytuje investiční poradenství, tedy individualizovaná doporučení ohledně obchodů, smí tak činit pouze s příslušným oprávněním,“ uzavřela centrální banka.