Hlavní obsah

Povodňové škody vyfoťte, pojišťovnu žádejte o zálohu

Tisíce lidí po celé republice se už kvůli záplavám obracejí na pojišťovny. Ty upozorňují, že výplatu finanční náhrady usnadní nafocení škod. Místo čísla smlouvy při komunikaci s nimi obvykle postačí jen rodné číslo či adresa. Těm, kteří se kvůli velké vodě museli evakuovat, mohou pojišťovny pomoci s bydlením, v některých případech pak lze žádat i o zálohu z pojistného plnění.

Foto: Luděk Peřina, ČTK

Obec Loučná nad Desnou s velmi vzedmutou řekou Desnou, 15. září 2024, Šumpersko. Záchranáři se chystají demontovat zábradlí na mostě.

Článek

Už v počátcích záplav pojišťovny lidem doporučovaly uklidit cenné věci na bezpečnější místo. Prevenci by se ale neměli vyhýbat ani po nich. „Pokud třeba máte poškozenou střechu, zakryjte ji alespoň provizorně plachtou, aby se při dalším dešti devastace nezvyšovala,“ uvedl Miroslav Novák ze Slavia pojišťovny.

Při zatopení sklepů a budov by pak lidé měli změřit, kam voda dostoupala, a také postiženou plochu. „Je-li to možné, zajistěte fotodokumentaci mobilním telefonem,“ zdůraznila Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.

To se týká i poškozené elektroniky, nábytku, pokojů, automobilu a podobně. Pokud člověk nemá k dispozici mobil s fotoaparátem, může požádat příbuzné či sousedy.

Povodňová vlna z Jeseníků dorazila do Olomouckého kraje, voda zaplavila část Litovle

Počasí

„Po zdokumentování a sepsání rozsahu poškození se může začít s odstraňováním následků a úklidem. S opravami neohrožujícími zdraví nebo majetek ale počkejte po domluvě s pojišťovnou,“ uvedl Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.

Podle Svobodové by pak měli lidé zničené a poškozené věci shromáždit pro pozdější prohlídku ze strany likvidátora. „Dovolí-li to hygienické podmínky, nic nevyhazujte,“ dodala.

Při vandalismu nebo krádežích, k nimž došlo během povodní, by lidé měli kontaktovat policii, přičemž by si měli nechat vystavit protokol.

Škodu lze hlásit přes web i telefonicky

Pojišťovnu by měli lidé kontaktovat hned, jak je to možné. Mohou tak učinit přes internetové stránky pojišťovny, kde najdou i příslušné formuláře. Většina pojišťoven pak má zřízeny i krizové či další linky, kde lze škodu nahlásit a domluvit se na dalším postupu.

„Pojišťovnu standardně zajímá číslo pojistné smlouvy, místo, datum a příčina škody, odhad její výše a také vaše telefonické spojení. Jestli je dům neobyvatelný, uveďte adresu, na které budete k zastižení,“ řekl Novák.

Pokud člověk nezná číslo smlouvy, dá se dohledat podle rodného čísla. Součástí škodního hlášení by měl být seznam zasažených věcí s uvedením jejich stáří, rozsahu poškození a ceny. Vždy pomůže, pokud člověk od nich má paragony.

„U pojištěných firem bude pojišťovna potřebovat i účetní evidenci zasažených věcí a stavy majetku před povodní, včetně zásob na skladě,“ upozornila Svobodová. Zapomenout by se nemělo ani na číslo účtu, kam peníze poslat.

Dodatečné pojištění na blížící se povodně už uzavřít nelze

Ekonomika

V některých případech může člověk dostat i zálohu na pojistné plnění. „Třeba u likvidací, kde je na první pohled z fotek zřejmý alespoň základní rozsah škody, třeba že při vichřici uletěla střecha,“ řekla Šárka Nevoralová z KB pojišťovny. Pak může pojišťovna rychle poslat zálohu, aby se mohlo začít opravovat a nehrozily další škody, když začne pršet.

Pokud někdo kvůli vytopenému domu přišel načas o střechu nad hlavou, může svou pojišťovnu požádat třeba o pomoc s náhradním bydlením v rámci asistenčních služeb. Rozsah pomoci s ubytováním se u každé pojišťovny liší.

Rozsah řádění živlu se teprve ukáže

Pojišťovny se na silné deště a povodně dopředu připravily ustavováním krizových štábů a posilováním zákaznických center a kapacit infolinek. Klientům také rozesílaly SMS a e-maily s instrukcemi, jaká preventivní opatření mohou učinit, aby omezili škody. Jen v případě Kooperativy se to týkalo 1,8 milionu klientů.

Město plave divokou řekou, voda přišla během deseti minut. Hanušovice se nestihly evakuovat

Domácí

Hlavní nápor hlášení škod pojišťovny teprve čekají, protože lidé v postižených oblastech mají nyní starosti hlavně se zajištěním své bezpečnosti a s urgentní ochranou majetku.

„Aktuálně máme nahlášeno téměř 600 pojistných událostí v předpokládané výši 13 milionů korun. V této fázi se jedná zejména o škody způsobené extrémními dešti. V případě záplavy jde o 115 škod, v souvislosti s vichřicí jde o 116 pojistných událostí,“ informoval Novinky před nedělním polednem mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek.

Nejvíce případů podle něj hlásí lidé z Moravskoslezského kraje, jde o přímé následky intenzivních dešťů a povodní. „Predikce o možném počtu celkových škod a výši následků dlouhotrvajících lijáků jsou nicméně v tuto chvíli nejisté,“ dodal.

Jak postupovat kvůli plnění od pojišťovny

Pro hlášení škody nafoťte poškozený majetek ve stavu, v jakém jste ho nalezli. Například Allianz doporučuje vyfotit celkový pohled, celou místnost, celou věc a pak poškození u jednotlivých kusů.

Po nafocení poškození lze začít s odklízením. Pokud je to možné, nevyhazujte poškozené věci, dokud nebude ukončena likvidace pojistné události.

Pokud budete vyzváni k prohlídce, vyčkejte s úklidem na příjezd mobilního technika, který zdokumentuje stav škod.

Pokud hrozí rozšíření škod, nějaká následná poškození či ohrožení zdraví nebo jiného majetku, začněte s odklízením ihned po nafocení.

Dbejte vždy zvýšené opatrnosti při odklízení vzniklých škod.

„Zatím nám škody hlásí první klienti, většinou se jedná o poškození majetku padajícími větvemi a stromy, případně zatečení do nemovitostí poškozenou střechou. V tuto chvíli tedy evidujeme 470 škod za asi 22 milionů Kč. Nejvíce škod nám prozatím klienti hlásí z Jihomoravského, Zlínského a Moravskoslezského kraje,“ informoval Novinky mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Nápor hlášení se teprve čeká

Upozornil, že v mnoha oblastech budou řeky ještě kulminovat, takže největší nápor hlášení pojišťovna očekává až tak v úterý, ve středu, kdy snad bude voda již opadat. „Zároveň až pak budou moci do terénu vyrazit i naši technici. Ty se chystáme operativně přesunout do nejpostiženějších oblastí,“ doplnil Káňa.

Zhruba dvě stovky škod již eviduje i Allianz. „Hlavní nápor čekáme v následujících dnech,“ potvrdila mluvčí pojišťovny Marie Petrovová.

Více než stovku škod registruje podle mluvčí Evy Svobodové pojišťovna Uniqa. „Nicméně jde o hlášení z pátku a soboty, další se zcela jistě nahrnou během večera dnes a v následujících dnech. Počty škod vyšplhají určitě o řád výše,“ podotkla.

Doplnila, že nástup techniků do terénu na prohlídky bude možný až po odeznění srážek , kontrole a obnově infrastruktury a po zajištění bezpečného přístupu na místa škod, vše v souladu s pokyny složek Integrovaného záchranného systému. „Ze zkušenosti víme, že toto potrvá jistě několik málo dnů,“ dodala Svobodová.

Pojišťovny už před záplavami upozornily na to, že na pojištění škod, které lidem a firmám o víkendu způsobí velká voda, bylo v uplynulých dnech pozdě. Škody, které nastanou do deseti dnů od uzavření pojistné smlouvy, nevyplácejí. Klienti se podle pojišťoven v posledních dnech hojně zajímali zejména o podmínky pojistek.

Povodně 2024

Českou republiku od víkendu sužovaly vytrvalé deště, který způsobily povodně na velké části území. Nejhorší byla situace na severu Moravy, kde byla překonána i dosud nejničivější povodeň z roku 1997. Sledujte veškeré aktuální dění v on-line reportáži Novinek.

Na Jesenicku už padají domy

Domácí

Výběr článků

Načítám