Hlavní obsah

Povinné ručení bude dražší hlavně pro bourající řidiče

Novinky, Jiří Novotný, Právo
PRAHA

Řidičům osobních aut, kteří zavinili nějakou nehodu, zdraží nyní povinné ručení o sedm až deset procent. Motoristé jezdící bez bouraček však díky bonusu zaplatí jen o pár korun více, nebo dokonce něco ušetří. Vyplývá to se sazeb ručení na rok 2004, které v sobotu jako první z pojišťovacích ústavů zveřejnila Česká pojišťovna (ČP).

Foto: Vratislav Konečný

ilustrační foto

Článek

 "Na bonus má nárok přes devadesát procent z 2,28 miliónu klientů naší pojišťovny," ujistil mluvčí ČP Václav Bálek. Menší pojistné než v předchozích letech budou platit dvě třetiny stávajících klientů ČP jezdících bez nehod.

Například při padesátimiliónovém limitu plnění podraží u ČP ručení pro tu nejběžnější kategorii aut (o obsahu motoru 1000 až 1350 kubických centimetrů) z nynějších 3650 na 3814 korun, tedy o 164 Kč. Při minimálním limitu plnění bude zdražení činit dokonce 225 Kč. Pokud však řidič v uplynulých čtyřech letech nezavinil nehodu, získá právo na maximální dvacetiprocentní bonus. V příštím roce tak za ručení zaplatí o 51 korun méně, a při minimálním plnění o pouhých šest korun více než letos. Majitel Škody Octavia 1,9 TDI, který doposud nezpůsobil žádnou dopravní nehodu, platil letos za povinné ručení (varianta Bonus Eclusive) 6936 korun, příští rok to bude méně - 6822 korun.

"Díky postupně se rozšiřující časové řadě informací o škodním průběhu jednotlivých kategorií vozidel i jednotlivých řidičů jsme mohli určit spravedlivější sazby než v předchozích letech. Do budoucna se tato diferenciace bude ještě více prohlubovat ve prospěch slušných řidičů," vysvětlil generální ředitel ČP Ladislav Bartoníček.

Více nákladní auta a autobusy

Podstatně hlouběji do kapsy budou muset sáhnout vlastníci nákladních vozidel a autobusů. Například za tahač, který jezdí bez nehod, se letos při vyšším limitu plnění platilo u České pojišťovny 37 777 korun, ale na rok 2004 to bude bezmála padesát tisíc. Tak výrazné meziroční zdražení zdůvodňuje Bálek tím, že kamióny a velké autobusy způsobují při nehodách značné škody.

Stejně jako v minulých letech bude i v roce 2004 Česká pojišťovna motoristům nabízet povinné ručení ve dvou základních variantách: Bonus Exclusive a Standard. Pojištění Standard se základním limitem pojistného plnění (5 mil. a 18 mil. korun) však v souvislosti se vstupem naší země do Evropské unie motoristům ČP automaticky navýší na částku 18 miliónů korun pro hmotné škody a 35 miliónů korun pro škody na zdraví. ČP byla v roce 2002 v oblasti povinného ručení s 41 procenty lídrem trhu.

Regulace skončila

Pojištovny využívají skutečnosti, že po třech letech skončila regulace cen povinného ručení Českou kanceláří pojistitelů, a mají tedy v sazbách zcela volnou ruku. Musejí ovšem pečlivě sledovat, jak se chová konkurence. Ceny ručení jsou tak v pojišťovacích ústavech velmi podobné.

Nejinak tomu s největší pravděpodobností bude i se sazbami pro rok 2004, které ostatní pojišťovny, jež mají na ručení licenci, oznámí v příštích dnech. Podle jejich informací se více než dosud bude brát v úvahu skutečný škodní průběh, a ne tedy jen obsah motoru daného vozu. Motoristům se prostě vyplatí jezdit opatrněji.

Ministerstvo dopravy navíc na neukázněné řidiče chystá bodový systém, který by podle šéfa resortu Milana Šimonovského měl vstoupit v platnost již od července 2004. Pokud řidič dosáhne dvanácti trestných bodů, přijde nejméně na rok o řidičský průkaz.

V budoucnu mnohem adresnější smlouvy

Pojišťovny už loni slibovaly, že se vytvoří registr řidičů, v němž budou jako v chorobopisu uvedeny všechny nehody, i další potřebné údaje. To by jim umožnilo uzavírat adresnější smlouvy o ručení a spravedlivě ošetřit i případy, kdy člověk svůj vůz někomu půjčí, a ten způsobí nehodu. Dnes kvůli tomu přichází vlastník vozidla o bonus. Na dotaz, zda už jsou takové chorobopisy k dispozici, odpověděl Bálek: "Ještě ne, je k tomu potřeba hodně dat. Vše ale směřuje k anglickému modelu segmentace klientů, kdy o konkrétní vyši platby za povinné ručení bude rozhodovat i věk řidiče, délka praxe v řízení, stáří vozu. A rovněž zda jezdí převážně ve velkém městě nebo na venkově, kde je silniční provoz méně rizikový."

Za kolik je a bude ručení u osobních aut 1/2
Sazby ČP při minimálním limitu plnění:
objem motoruletos bez bonusu Kčletos s max. bonusem Kčrok 2004 bez bonusu Kčrok 2004 s max. bonusem Kč
do 1000 ccm2774235829962397
1000 až 1350 ccm3468294836932954
1350 až 1850 ccm4817409451304104
1850 až 2500 ccm7752658982566605
nad 2500 ccm10 697909211 3929114
Zdroj: Česká pojišťovna

Pro odstartování smluv, šitých na míru každému motoristovi, nenastal podle Bálka v Česku ten pravý čas. "Ještě je potřeba několika let, aby se objektivněji prokázalo, kdo je rizikovým řidičem, a kdo ne. Pouhé tři roky, které uplynuly od ztráty monopolu České pojišťovny na povinné ručení, na to byly příliš krátkým obdobím," prohlásil.

V současné době jsou v ČR uzavřeny smlouvy o povinném ručení na celkem 5,4 miliónu vozidel. Česká kancelář pojistitelů dokončila centrální registr nepojištěných aut, z něhož teď může čerpat i dopravní policie.

Za kolik je a bude ručení u osobních aut 2/2
Sazby ČP při 50miliónovém limitu plnění:
objem motoruletos bez bonusu Kčletos s max. bonusem Kčrok 2004 bez bonusu Kčrok 2004 s max. bonusem Kč
do 1000 ccm2920248230952476
1000 až 1350 ccm3650310238143051
1350 až 1850 ccm5070430952984238
1850 až 2500 ccm8160693685276822
nad 2500 ccm11 260957111 7679414
Pramen: Česká pojišťovna

Když policisté při silniční kontrole zjistí, že řidič u sebe nemá smlouvu o ručení, uloží mu pětisetkorunovou pokutu. Tím to ale zpravidla nekončí, protože policie nahlásí přestupek příslušnému okresnímu úřadu. Řidič pak musí ve správním řízení doklad o ručení předložit, jinak ho čeká další postih ve výši až dvaceti tisíc korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám