Hlavní obsah

Povánoční výprodeje jsou v plném proudu. Pozor na triky se slevami

Novinky, tov

Kamenné i internetové obchody lákají zákazníky na povánoční a novoroční výprodeje. Při slibech typu „až 80% slevy” by ale lidé měli být obezřetní. Slevy u většiny produktů bývají dramaticky nižší. Někdy naopak obchodníci slevy počítají z cen, které před akcí navýšili.

Foto: Petr Horník, Právo

Povánoční slevy v obchodech.

Článek

Akce 1+1 zdarma, krach cen, totální výprodej, slevy až 80 %, vše za polovinu - podobnými nápisy se obchodníci snaží vzbudit dojem, že levnější už to nebude a je třeba bez váhání nakoupit právě u nich.

Experti ale připomínají, že každá prodejní akce je záměrným marketingovým tahem na zákazníka. I když se nemusí jednat o vysloveně klamavé obchodní praktiky, můžou později nákupu litovat. K opatrnosti při nákupech ve slevách nabádá spotřebitelská organizace dTest i Česká obchodní inspekce.

Někteří obchodníci se uchylují i k dočasnému navýšení ceny, aby ji pak mohli snížit a vydávat tento rozdíl za slevu
Lukáš Zelený, právní expert dTest

„Berte s rezervou výlohy, které lákají na příliš vysoké slevy a totální výprodeje. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko 'až'. Zboží s nejvyšší uvedenou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněno,“ řekl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

„Láká-li obchodník na slevy, vždy musí být na zboží uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy na haléř sedět. Pokud vám čísla na cenovce nesedí, podejte podnět České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách pěkně draho,” dodal.

Bezdůvodné vyvolání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, časově omezené nabídky nebo nabídky, která je určena pouze pro konkrétního spotřebitele (exkluzivně pro vás), je podle něj rovněž protiprávní, pokud tato reklama neodpovídá skutečnosti.

Dobré je mít přehled, kolik vybrané zboží obvykle stojí. Že je v určitém obchodě o 50 procent zlevněno ještě neznamená, že ho za takovou cenu nekoupíte jinde zcela běžně.

Hranici mezi marketingem a klamavou obchodní praktikou už překračují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo „sleva“ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu.

„Někteří obchodníci se uchylují i k dočasnému navýšení ceny, aby ji pak mohli snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu,” dodal Zelený. Že se k této praktice v některých případech uchylují i velké e-shopy, uvedla například analýza společnosti Apify, která zkoumala ceny okolo listopadové slevové akce Černý pátek.

U pokladny slevu „opomněli”

Když podnikatel zvýší cenu například na několik dní a následně z té ceny udělá slevu, neporušuje podle ČOI zákon, a nelze tak ani ze strany inspekce toto jednání pokutovat. Takové jednání nicméně považuje za „neetické”.

„Občas se však podaří podchytit případy, kdy podnikatel zboží rovnou dá do prodeje se slevou, pak samozřejmě následuje pokuta, pokud inspekci nedoloží, z jaké původní ceny sleva vychází,” řekl Novinkám mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

„Vřele doporučujeme spotřebitelům, aby se nenechali zlákat magickými slovíčky sleva či akční cena, ale aby přemýšleli, zda takové zboží skutečně potřebují a zda náhodou jinde bez slevy totéž zboží není nakonec levnější,” dodal.

Kontroly inspekce při slevových akcích na Černý pátek odhalily některé případy, kdy obchody zákazníkovi u pokladny účtovaly plnou cenu a nikoli sníženou uvedenou na regále.

Anketa

Nakupujete v povánočních výprodejích?
Ano, cíleně na ně čekám
2,9 %
Občas, jen když se něco hodí
27,8 %
Ne, slevy mě běžně neoslovují
3,1 %
Vůbec se o to nezajímám
66,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2054 čtenářů.

Výběr článků

Načítám