Hlavní obsah

Používanou ojetinu lze prodat se ziskem

Zdražování ojetých aut, které nabralo tempo předloni a loni, konečně zabrzdilo. Poslední čtyři roky ale zběsilá cenová jízda trh obrátila naruby. Většina ojetin v dobrém stavu se totiž dnes prodá o desítky tisíc korun dráž, než za kolik je motorista původně koupil. Přestože za tu dobu mají vozy najeto další desítky tisíc kilometrů.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ojeté vozy v autosalonu v Nepukách – ilustrační foto

Článek

„Růst cen se zastavil,“ potvrdil předseda Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) Jiří Grund. Medián ceny ojetin se podle společnosti Aures Holdings drží už od prosince kolem částky 200 tisíc korun. Průměrná nabízená ojetina je desetiletá a tachometr ukazuje 158 tisíc najetých kilometrů. Kdo by se ovšem dnes chtěl zbavit ojetiny zakoupené před několika lety, vydělá na tom.

„V roce 2019 stála dva roky stará Toyota Yaris s nájezdem 20 tisíc kilometrů kolem 249 tisíc korun. Letos se stejný vůz prodává s 65 tisíci kilometry za 282 tisíc korun. Za čtyři roky a po nájezdu 45 tisíc kilometrů je o 33 tisíc korun dražší, než když ji majitel kupoval,“ shrnul Grund.

Například dvouletá Škoda Octavia zakoupená v roce 2019 s nájezdem kolem 20 tisíc kilometrů za tři roky zdražila o 170 tisíc korun, tedy v tomto případě o třetinu původní ceny. Mírně ojetá fabia je dnes o čtvrtinu čili 74 tisíc korun dražší.

Německo letos očekává růst výroby elektromobilů o 50 procent

AutoMoto

Nabídka ojetin se v březnu rozšířila. Aures Holdings zaznamenala na trhu přes 112 tisíc vozů, nejvíce za deset měsíců, kdy se nabídka stabilně pohybovala mezi 90 a 100 tisíci aut.

Nejčastějším modelem na českém trhu byla v březnu desetiletá Škoda Octavia s cenovým mediánem 180 000 korun a bezmála 190 tisíci kilometry na tachometru. Následovala Škoda Fabia a VW Golf.

V nabídce bylo v březnu 1192 vozů s hybridním pohonem – meziročně o téměř 400 více – a 700 elektromobilů. Těch přibylo celkem 330 v porovnání s předchozím rokem.

Na vlastní pěst: pozor na přepis

Pokud majitel prodává své auto přes autobazar, ten by měl veškeré papírování vyřídit. Jestliže ale prodej realizuje sám, musí si prodávající pohlídat přepis vozidla na nového vlastníka v registru vozidel, jinak hrozí, že i když autem už nedisponuje, může mu jako původnímu vlastníkovi přijít pokuta třeba za rychlost nebo špatné parkování. V takovém případě se sice proti pokutě lze bránit kupní smlouvou, s tím, že už jako prodávající vozidlo neprovozuje, ale i tak je to zbytečná komplikace.

Toyotu Yaris pořízenou v roce 2019 lze po nájezdu dalších 45 tisíc kilometrů prodat o 33 tisíc dráž
Jiří Grund, AOOA

Ještě větší problém může nastat, kdyby měl nový provozovatel s nepřepsaným vozem nehodu a neplatil povinné ručení.

„Pokud možno nepředávejte vozidlo ani doklady k vozidlu a neukončujte povinné ručení, než bude vozidlo převedeno na nového vlastníka. Nespoléhejte se automaticky na kupujícího, že to vyřídí,“ radí právník České kanceláře pojistitelů Vladimír Krejzar.

Podle něj je lepší, když si prodávající od kupujícího nechá připravit plnou moc k převodu s ověřeným podpisem. A vůbec nejlepší je, když kupující a prodávající jdou na registr vozidel společně, ale to často není kvůli vzdálenosti mezi nimi možné.

„Žádost o zápis změny vlastníka musíte podat do deseti pracovních dní. Jestliže tak neučiníte, jedná se o přestupek, za který může správní orgán uložit pokutu až padesát tisíc korun,“ připomněl Krejzar.

Před 70 lety opustila brány továrny první sériová Praga V3S

AutoMoto

Výběr článků

Načítám