Hlavní obsah

Potraviny, tequila, elektronika i hračky. Američanům se cla prodraží

5:28
5:28

Poslechněte si tento článek

Cena bude vysoká. Experti se vesměs shodují na tom, že to budou američtí spotřebitelé a podniky, kdo za cla prezidenta Donalda Trumpa namířená na tři největší obchodní partnery země zaplatí nejvíce. Zvýšení cen sice Američané nepocítí okamžitě, týkat by se ale mělo téměř všeho s ohledem na skutečnost, že více než 40 procent zboží, které USA loni dovezly, pocházelo právě z Kanady, Mexika a Číny, tedy zemí, na které Trump zacílil.

Foto: Godofredo A. Vásquez, ČTK/AP

Zákazník nakupující mango v obchodě s potravinami v San Francisku

Článek

Jak vysoko se ceny dostanou, závisí na tom, do jaké míry podniky vyšší náklady vzniklé kvůli clům absorbují či jak se jim povede překonfigurovat své dodavatelské řetězce tak, aby minimalizovaly náklady. Roli pak sehraje i množství zásob, napsal server CNN, který vypíchl konkrétní kategorie zboží, u kterých by mohli Američané vyšší ceny pocítit nejvíce.

Potraviny

Největším dodavatelem ovoce a zeleniny do Spojených států je Mexiko, Kanada zase vede ve vývozu obilí, hospodářských zvířat či drůbeže.

Zejména zemědělské produkty z Mexika a Kanady by tak mohly být pro spotřebitele dražší, protože maloobchodníci s potravinami pracují s nižšími ziskovými maržemi než většina průmyslových odvětví.

Trump je u cel ochotný ke kompromisu, naznačil ministr obchodu

Amerika

Před zdražením ovoce a zeleniny již tento týden varoval v úterý pro server CNBC generální ředitel řetězce Target Brian Cornell. Společnost je podle něj silně závislá na dovozu mexické produkce během zimy. „Spotřebitel pravděpodobně v příštích několika dnech zaznamená zvýšení cen,“ přiznal.

V loňském roce USA dovezly z Mexika zemědělské produkty za 46 miliard dolarů (přes 1 bilion Kč), ukazují údaje amerického ministerstva zemědělství. Největší kategorií bylo čerstvé ovoce (téměř 9 mld. USD), následovala zelenina (8,3 mld. USD), pivo (5,9 mld. USD) a destiláty (5 mld. USD).

Alkohol

Obavy z amerických cel přitom mají i producenti tequily v Mexiku, kde se jí loni vyrobilo kolem 500 milionů litrů. Z toho 335 milionů litrů, tedy dvě třetiny, mířilo právě do USA. Ročně se pak do USA vyveze tequila v hodnotě 4,5 miliardy dolarů (107 miliard korun), vyplývá z odhadů mexické komory producentů tequily (CNIT). V lednu tohoto roku dovoz stoupl téměř o třetinu, jak se dovozci snažili předzásobit před očekávaným uvalením cel.

„Zdražení tequily v USA může vést k jejímu nahrazení jinými alkoholickými nápoji,“ řekla AFP Ana Cristina Fonsecová, šéfka CNIT. Vedle bourbonu a whisky mají Američané v regálech řadu alternativ v podobě rumů, ginů nebo vodky.

Foto: Gene J. Puskar, ČTK/AP

Mexická tequila v obchodě v Pittsburghu

Elektronika, hračky, spotřebiče

V této kategorii dováží USA nejvíce z Číny. Patří sem mobilní telefony, televizory, notebooky, herní konzole, monitory a všechny komponenty, které je pohánějí.

Čína je rovněž významným dodavatelem domácích spotřebičů, které jsou spolu s hračkami a obuví nejcitelněji vystaveny Trumpovým clům. Podle Footwear Distributors & Retailers of America, obchodní skupiny zastupující značky jako Nike, Steve Madden či Cole Haan, totiž až 99 procent prodaných bot v USA pochází z dovozu, přičemž 56 procent je vyrobeno v Číně.

Vysokou závislost na dovozu mají Spojené státy na Číně také v případě hraček a sportovního vybavení, odkud získávají 75 procent všech dodávek.

Na cla odpovíme odstřihnutím USA od elektřiny, slíbil premiér Ontaria

Amerika

Automobily a autodíly

Auta prodávaná v USA nejsou čistě americké výroby. Jednotlivé díly v mnoha případech překračují hranice s Mexikem a Kanadou, a to i několikrát, než je vůz dokončen ať už v USA, nebo v sousední zemi.

„Na trhu dnes pravděpodobně není vozidlo, které by nebylo nějakým způsobem ovlivněno cly. Myslím, že ceny se začnou měnit během jednoho až dvou týdnů poté, co cla vstoupí v platnost,“ řekl CNN Peter Nagle, automobilový ekonom společnosti S&P Global Mobility.

Náklady na výrobu automobilů v Severní Americe vzrostou o 3,5 až 12 tisíc dolarů (82 až 280 tisíc Kč) podle analýzy Anderson Economic Group, think tanku se sídlem v Michiganu.

A protože nebude dávat smysl vyrábět některé modely za tyto vyšší ceny, pravděpodobně dojde ke snížení výroby a počtu pracovních míst v celém odvětví, míní Patrick Anderson, generální ředitel think tanku.

Podle něj není Trumpův argument, že automobilky v reakci na cla rychle přesunou výrobu zpět do USA, vůbec realistický, protože by to bylo spojeno s vysokými náklady a trvalo by to roky.

Ve středu večer přišla zpráva, že Trump se rozhodl cla pro automobilky o měsíc odložit.

Americká cla na Kanadu a Mexiko pocítí hlavně Stellantis a Volkswagen

AutoMoto

Výběr článků

Načítám