Hlavní obsah

Potraviny, maso či květiny. Samoobslužné nakupování je na vzestupu

Nejen za potraviny v supermarketu, ale třeba i za maso u řezníka, školní potřeby či za pugét růží už lze v Česku zaplatit samoobslužně. Šedesát procent Čechů nakupuje u některého ze samoobslužných automatů alespoň jednou týdně a čtvrtina lidí má zkušenost i s bezobslužnými prodejnami. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Global Payments a karetní asociaci Visa.

Foto: Global Payments, .

V automatu se dá nakoupit například i maso.

Článek

„Samoobslužné nakupování je trendem budoucnosti. Lidem umožňuje koupit si, co potřebují, v kteroukoliv dobu. Podnikatelům zase podstatně snižuje náklady, takže tento druh prodeje je výhodný pro obě strany,“ řekl Novinkám šéf Global Payments pro Česko Michal Jareš.

Firmám se samoobslužné pokladny a automaty vyplatí, protože nepotřebují tolik zaměstnanců.

Podle průzkumu na samoobslužném prodeji lidé oceňují hlavně rychlost obsluhy (60 %) a vlastní kontrolu nad markováním a nákupem (40 %). Dále, že tento druh služeb je dostupný 24 hodin denně (33 %).

Za takové kraviny nebudu platit. Muž u samoobslužné pokladny namarkoval jen část nákupu

Krimi

Někteří lidé tímto způsobem nakupují i proto, že nemusí s nikým přijít do kontaktu. Jsou však i tací, kteří jdou raději ke klasické pokladně s obsluhou.

„Zboží s čárkovým kódem je v pohodě, ale někdy se mi na samoobslužné pokladně těžko hledá druh pečiva, které kupuji. Také kvůli lidem, kteří to ještě neumí, se občas dělají u samoobslužných pokladen fronty,“ řekl Novinkám Tomáš z pražských Vinohrad.

Bezobslužné pokladny lze už najít třeba také v řeznictvích.

„Zákazníky normálně obsloužíme, ale zaplatí si sami na samoobslužné pokladně. Má to i tu výhodu, že si nemusíme sundávat rukavice, je to hygieničtější,“ upozornil Daniel Stříbrný, provozovatel řeznictví v Lounech.

V Česku oblíbenost samoobslužných pokladen roste i podle mluvčího obchodů Albert Jiřího Marečka.

„Stále více zákazníků je pravidelně využívá, hlavně u menších nákupů jsou vyhledávanou cestou, jak v klidu a vlastním tempem vše odbavit a zaplatit. Druhým důvodem jejich obliby a zvýšeného používání je rostoucí dostupnost i technická dokonalost,“ uvedl s tím, že samoobslužnými pokladnami je vybavena už většina prodejen řetězce.

Foto: Global Payments, .

Daniel Stříbrný z lounského řeznictví si samoobslužné pokladny pochvaluje.

Bezobslužné pokladny ale postupně zavádějí i další obchodníci, například řetězec Coop.

„V prodejnách používáme jak samoobslužné pokladny a systém Scan&Shop, tak i klasické pokladny, aby si zákazníci mohli vybrat, co jim nejlépe vyhovuje při placení,“ řekla Novinkám mluvčí řetězce Tesco Iva Pavlousková.

„U samoobslužných pokladen je vždy přítomen personál, který je připravený zákazníkům pomoci,“ dodala.

Nejoblíbenějším artiklem, který Češi nakupují v bezobslužných prodejnách a v automatech, jsou potraviny (69 %) nebo horké či studené nápoje (40 %).

Dále parkovné (38 %), jízdenky (27 %), palivo nebo elektřinu do auta (25 %) či cigarety (11 %). Nejméně časté jsou platby za ubytování přes samoobslužné recepční automaty (3,5 %).

Na otázku, co by lidé chtěli nakupovat, se kromě výše zmíněných položek objevila kosmetika a hygienické potřeby (37 %), farmářské produkty (32 %) a léky (31 %). Zajímavostí jsou požadavky na pizzu a teplá jídla (29 %) nebo květiny (17 %).

Nonstop květinomaty

Právě ty se ale už v prvních automatech pořídit dají. „Po pokusu rozšířit naši působnost o více poboček jsme se nakonec rozhodli soustředit jen na naše hlavní místo v Kačici,“ popsala Novinkám Dominika Husáková, která už přes 13 let vede květinářství v Kačici u Kladna.

„Vloni, když mému druhému synovi byl rok, jsem začala hledat možnosti, jak mohu dále tvořit a zároveň být dostupná pro rodinu. To mě přivedlo k myšlence květinomatů – prodeje květin prostřednictvím automatů, kde lze květiny zakoupit v jakoukoliv denní dobu sedm dní v týdnu,“ doplnil.

Teď provozuje už čtyři květinomaty v Kladně, Stehelčevsi a Kačici a plánuje expanzi do Prahy.

Foto: Global Payments, .

Záchranu na poslední chvíli, když muž zapomene na výročí sňatku či seznámení, nabízí květinomat.

„Jsou ideální pro zákazníky, kteří potřebují květiny koupit mimo běžnou pracovní dobu nebo jen chtějí rychle a pohodlně obdarovat své blízké. Průměrně prodáváme kolem 50 květin denně a naši zákazníci jsou různorodí – od mladých, přes rodiny až po seniory,“ uvedla.

Květinomaty podle ní nejenže posilují obchodní činnost květinářství, ale umožňují také zaměstnávat ženy s malými dětmi.

„Naše týmové složení umožňuje flexibilní pracovní dobu, což je v oblasti, kde se stále častěji pohybují matky s malými dětmi, velká výhoda,“ doplnila Husáková.

Hustota je vyšší než v Německu

„Bezobslužný prodej zvyšuje efektivitu a snižuje provozní náklady pro obchodníky, ale také přináší vyšší tržby a minimalizuje starosti spojené s provozem. Dobře to ukazuje, že platby kartou jsou pro zákazníky pohodlnější a při bezobslužném prodeji je preferují,“ poznamenal ředitel divize akceptační sítě Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko Josef Kunčar.

Průzkum pak ukázal, že devíti procentům lidí už nestačí ani platby kartou, ale chtějí platit rovnou obličejem či otiskem prstu.

Samostatnou kapitolou v nakupování jsou bezobslužné nebo hybridní prodejny.

Foto: Jakub Svoboda, Novinky

Ve školách se zabydlují automaty na sešity a školní pomůcky.

Ty nejčastěji přes den fungují v normálním režimu s personálem, ale večer se přepnou do bezobslužného režimu a je možné v nich nakupovat po celou noc. Vstup do nich je možný díky ověření přes bankovní identitu nebo aplikaci.

„V Česku dnes funguje více než 50 bezobslužných prodejen, což představuje jednu prodejnu na každých 220 tisíc obyvatel. V mnohonásobně větším Německu je tato hustota o polovinu nižší,“ upozornil Pavel Hartmann ze společnosti Knowinstore, která bezobslužné prodejny staví.

Češi v Polsku stále nakupují. Vejce i sladkosti jdou na dračku

Ekonomika

Převážně se jedná o menší prodejny v místech s nižší koncentrací obyvatel. Tyto nonstop prodejny umožňují jejich zásobování díky úspoře nákladů na samotný provoz či personál, bez něhož se neobejdou klasické obchody.

S bezobslužnými prodejnami se lze setkat i v západoevropských zemích či ve Skandinávii. Technologicky nejdále jsou podle expertů v tomto oboru USA a Čína.

Přispívá i stát

Bezobslužný prodej podporuje i stát. Ministerstvo průmyslu a obchodu poskytuje dotaci na projekt hybridních prodejen od 125 tisíc korun do výše 1,07 milionu korun. Jde o dotační program Technologie pro malé a střední podniky. Podporu lze získat na vybavení a nové technologie pro bezobslužné prodejny zejména ve venkovských oblastech. Žádosti o podporu lze podávat až do konce letošního roku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám