Hlavní obsah

Pošty nemusejí otevírat každý den, plánuje ministerstvo

Provoz poštovních poboček se může od příštího roku omezit. V současnosti musejí mít otevřeno každý pracovní den, ale ministerstvo průmyslu a obchodu chce tuto povinnost na základě výjimek zrušit. Počítá i se změnou podmínek pro reklamace. Podle resortu i podniku ovšem změna nebude mít na zákazníky negativní dopad.

Foto: Robert Procházka, Právo

Ilustrační foto

Článek

Ministerstvo změny předpokládá v novele zákona o poštovních službách, kterou poslalo do připomínkového řízení. Na otevírací dobu a otevírací dny a s nimi související poskytování základních služeb má mít pobočka možnost získat výjimku.

Otevírací čas se podle návrhu bude moci nastavit na základě hustoty poboček v daném místě. Ta ovšem loni značně prořídla, když vedení tři sta provozoven po celé republice zrušilo.

Podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka to však nebude znamenat omezení služeb. „Upravuje to stávající stav otevíracích hodin tak, aby odpovídal místním podmínkám a umožňoval určitou flexibilitu,“ řekl Novinkám a Právu Vitík.

Konkrétní podmínky podle něj určí Český telekomunikační úřad. „Dnes musíme mít na základě jeho rozhodnutí otevřené pobočky každý pracovní den minimálně patnáct hodin týdně. Úřad to může nastavit třeba na čtyři dny a dvacet hodin,“ dodal.

Česká pošta loni snížila ztrátu o miliardu

Ekonomika

„Opatření přispějí k větší efektivitě a zatraktivnění projektu Pošta Partner,“ doplnil Ondřej Krátoška z ministerstva vnitra, pod nějž Česká pošta spadá. Tyto pobočky fungují tak, že například obchod zařazený do sítě nabízí i poštovní služby.

Příhodnější mají být i podmínky pro reklamace. „Na základě navrhovaných změn by se mělo posílit postavení uživatelů, kterým bude umožněno jednodušeji vymáhat svá práva,“ sdělila mluvčí ministerstva Miluše Trefancová.

Upravit se má lhůta pro podání reklamace. Nyní ji Česká pošta umožňuje u vnitrostátních zásilek při jejich poškození do dvou dnů po převzetí. U nedodaných vnitrostátních zásilek či peněz je lhůta roční, u mezinárodních půl roku.

Novela místo lhůt zavede roční promlčecí lhůtu a vyřízení reklamace má trvat maximálně třicet dnů, pokud nebude potřeba, aby reklamující dodal další detaily.

Podle ministerstva se také často řeší situace, kdy provozovatel poštovních služeb pouze nahradí škodu za poškozený či ztracený obsah zásilky, ale zdráhá se vrátit cenu služby. To už by do budoucna být nemělo.

Stamilionová ztráta

Podle Trefancové se novela po ukončení připomínkového řízení ještě může změnit. Musí také projít vládou a parlamentem a musí ji podepsat prezident. Platit by měla začít příští rok.

Česká pošta ale každopádně musí šetřit. Ačkoliv se jí v loňském roce podle nedávného vyjádření generálního ředitele Miroslava Štěpána podařilo snížit ztrátu zhruba o miliardu korun, nadále byla v červených číslech, když ztráta klesla na 700 milionů korun. Pro letošek je cílem vedení dostat se na kladnou nulu.

Loňské zrušení poštovních poboček, které vyvolalo kritiku řady obcí, přineslo úsporu zhruba 350 milionů korun.

Pošta v poslední době také několikrát zdražila služby. Obyčejné psaní stojí 27 korun, doporučený dopis 72 Kč a cenné psaní 77 Kč. Podnik se též zbavuje přebytečných nemovitostí, nyní zejména těch po zrušených provozovnách.

Lidé si budou muset zaplatit, pošta ukončí bezplatné infolinky

Mobil

Výběr článků

Načítám