Článek
Objednat si budou moci i lidé, kteří nemají internet. „Pošťáka si telefonicky objednáte, ten ke klientovi přijede a na místě spolu zboží objednají,“ popsal fungování služby generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán.
Pošťák se zákazníkem nákup objedná pomocí tabletu nebo chytrého telefonu. Touto technikou budou muset být všichni doručovatelé vybaveni od ledna i kvůli možnému ověřování totožnosti klienta digitální občankou.
Rozvoz funguje od středy ve zkušebním provozu v 25 obcích na Hlinecku ve východních Čechách. Za dovoz potravin zákazníci zaplatí 77 korun. V místě dosud rozvážku potravin nikdo jiný nenabízí.
Pilotní projekt má trvat půl roku, v létě ho pošta vyhodnotí. Poté by se případně mohl rozšířit.
Češi jedí méně másla, vepřového nebo soli
Služba funguje zjednodušeně tak, že si zákazník objedná nákup v e-shopu Coop do půlnoci. Pracovník pošty druhý den ráno objednávky vyzvedne v centrální prodejně Coop v Hlinsku a převeze v termoboxu na místní pobočku. Tam si tašky doručovatelé rozdělí mezi sebou a odvezou je klientům do okolních obcí, kam třeba zároveň vezou i další balíky či dopisy.
Samotný rozvoz potravin má vzhledem ke krátkým vzdálenostem proběhnout do několika málo hodin či desítek minut. Vzhledem k tomu, že auta jsou vybavena jen termoboxy, objednávka mrazených potravin nebude možná.
Služba cílí na seniory nebo třeba na lidi pracující z domova, kteří nechtějí ztrácet čas nákupem.
Platba pouze kartou
Nákup půjde zaplatit jen platební kartou, nikoli hotovostí. Firmy argumentují, že nechtějí pošťačkám přidělávat další práci s počítáním hotovosti.
Zároveň ale tato podmínka může některé lidi zvyklé jen na hotovost motivovat ke zřízení bankovního účtu.
„To, že pošta vstupuje na trh dovážky potravin, považuji za historický moment,“ prohlásil ředitel Štěpán.
Poté, co prodělávající pošta loni zrušila tři sta poboček, za což státní podnik čelil kritice ze strany obcí i zákazníků, se nyní v rámci transformace snaží nabízet i nové služby, jako například vyřizování některých dávek pro Úřady práce či výdej balíků konkurenční soukromé firmy DPD na poštách.
„Poštovní vozy zajíždějí pravidelně do všech lokalit. Rozšíření našich služeb o rozvoz potravin je další příležitostí, jak využít kapacit naší kontaktní sítě,“ dodal ředitel.
Jednotlivý nákup bude omezen hmotností zhruba deset kilogramů, klientovi ale nic nebrání zadat více objednávek.
O tom, že by pošťáci byli za rozvoz těžkých nákupů a pomoc s objednávkami lépe odměněni, ale vedení neuvažuje. „Jedná se o dovytížení kapacit,“ argumentoval ředitel. Naznačil nicméně, že u doručovatelů existují různé platové kategorie, odvíjející se i od toho, jak komunikují s klienty.
Podle Lukáše Němčíka ze společnosti Coop jde o odlišnou službu, než jakou nabízejí velké on-line supermarkety jako Rohlík či Košík. Ty se podle něj víc zaměřují na rychlost a mají odlišnou logistiku. Coop službu plánuje hlavně jako doplněk ke svým regionálním prodejnám.
Také podle marketingové ředitelky Košíku Kláry Tanzerové nová služba České pošty nepředstavuje přímou konkurenci, protože Košík se soustředí na velké nákupy a rychlé doručení čerstvých potravin, včetně například ryb.
Potraviny rozváží i některé kurýrní firmy, například DODO, která spolupracuje s řetězci Billa, Tesco nebo Albert.