Článek
Na projektu Tankuj levněji spolupracuje ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). „Je mojí prioritou, aby zákazníci – občané i firmy – dostávali na čerpacích stanicích kvalitní palivo za přiměřenou cenu. Proto vítám projekt České pošty,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS).
Jak však Kuba jedním dechem dodal, nechce vytvářet žádný nový kontrolní úřad ani zavádět novou administrativní zátěž, v rámci které by prodejci povinně hlásili své ceny. Podle Kuby by měl projekt pomoci českým motoristům tankovat kvalitní palivo za nízkou cenu.
V souvislosti s tímto novým projektem by měla Česká obchodní inspekce dodávat informace o kvalitě pohonných hmot.
Benzina je v rozpacích
"Zatím se k tomu stavíme zdrženlivě a s rozpaky," řekl k projektu Václav Loula, ředitel úseku jakosti společnosti Benzina, která je jedničkou na českém trhu čerpacích stanic. Loula připomněl, že sítě čerpacích stanic byly v minulosti pokutovány Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zveřejňování cen na pumpách, protože to podle ÚOHS vedlo ke kartelovému chování.
Problémem může být i to, že portál nezohledňuje rozdíly mezi klasickými, aditivovanými a prémiovými palivy. Loula rovněž upozornil na to, že u portálu může i přes denní aktualizaci nastat problém s aktuálností údajů.
Vzor v zahraničí
V první fázi se bude každodenní monitoring týkat 450 čerpacích stanic, jejichž počet by měl během dvou měsíců vzrůst na 2210 benzínek. Sběr informací bude mít na starost přibližně 4000 doručovatelů, kteří v první fázi pošlou zhruba 450 SMS zpráv, následně pak až 2000 SMS denně.
„Projekt, který partnersky realizujeme s MPO, není výdělečný. Při zanedbatelných nákladech ale Česká pošta může ukázat, že dokáže být společnosti prospěšná i v oblasti, která pro ni není typická,“ sdělil generální ředitel České pošty Petr Zatloukal.
Projekt Tankuj levněji není v Evropě žádnou novinkou. Podobný model funguje například již několik let v sousedním Rakousku. Původně webové stránky provozoval pouze Rakouský autoklub, patřily v zemi k nejnavštěvovanějším, také o aplikaci na chytrých telefonech byl značný zájem. Za jejich vznikem přitom nestáli pouze registrovaní řidiči autoklubu, ale také doručovatelé rakouské pošty.