Článek
Během dopoledne byl provoz na novém úseku D5 plynulý. Novou trasu řidiči vítali. "Je to pohodlné, žádné kolony, žádné popojíždění za kamióny, jako po dosavadní provizorní trase. Cesta se hodně zkrátí," říkal šofér z povolání Michal. Cesta po kompletním obchvatu Plzně od Ejpovic přes nový tunel k Sulkovu nyní trvá zhruba 12 minut, stejný úsek po staré provizorní trase se dal urazit za necelých 25 minut, téměř půl hodiny trvá stejná trasa přes centrum Plzně mimo dopravní špičku.
Poslední 3,5kilometrový úsek obchvatu Plzně z Litic do Černic otevřeli policisté v pátek ráno v obou směrech - od Prahy i Rozvadova. Úsek včetně prvního dálničního tunelu vrchem Valík a mostu přes Úhlavu, ve čtvrtek slavnostně otevřel spolu s investory a dodavateli i premiér Mirek Topolánek (ODS).
Řidiči dojedou nyní po kompletní dálnici na přechod do Rozvadova. Odtud budou pokračovat na pětatřicetikilometrovém úseku nové dálnice A6 směrem na Norimberk až na křižovatku s dálnicí A93 spojující Berlín s Mnichovem.
"D5 je po dálnici D2 druhou kompletně hotovou dálnicí v ČR," řekl Petr Laušman, šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), investora stavby. Celá dálnice Praha-Rozvadov měří 151 km. Podle koordinátora stavby 20,5kilometrového obchvatu Plzně Petra Otáska se celý dálniční obchvat Plzně zprůjezdnil v pátek ráno.
Praha-Mnichov za tři hodiny
Během pátečního dopoledne také německá strana plně zprovozní celou třicetikilometrovou dálnici A6 z Rozvadova k severojižní dálnici A93 Amberg-Řezno-Mnichov. Poprvé v historii se propojí východoevropská dálniční síť se západoevropskou. Řidičům, kteří míří z Prahy do Mnichova, se tak zkrátí jízda na necelé tři hodiny, což je o dvě hodiny méně než dosud.
Obchvat má podle dopravních inženýrů zrychlit cestu z Prahy na Rozvadov o 15 minut. "Konečně si město Plzeň oddychne," řekl Pavel Švagr, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), investora stavby.
Celá stavba plzeňského obchvatu přišla na 13 miliard korun. Financoval ji hlavně Státní fond dopravní infrastruktury, dále státní rozpočet a necelými šesti miliardami korun Evropská investiční banka. Poslední 3,5kilometrový úsek obchvatu stál 3,6 miliardy korun. Nejnáročnější byl 380metrový tunel vrchem Valík, stál 1,9 miliardy Kč. Na tunel navazuje 450 metrů dlouhý most přes Úhlavu za 800 miliónů Kč.
Třicetikilometrové pokračování dálnice A6 až do Norimberku, královská cesta z Prahy Via Carolina, bude hotová až v roce 2008.
Dálniční síť v ČR by měla v budoucnu měřit přes 1000 kilometrů. Letos by mělo v ČR přibýt rekordních 72 kilometrů dálnic, nyní je v provozu více než 560 kilometrů dálničních úseků. [celá zpráva]
Dálnice v ČR | |
dokončené úseky dálnic | délka v km |
dálnice D1 (Praha - Brno - Přerov - Lipník nad Bečvou) | 297 |
dálnice D2 (Brno - Břeclav - státní hranice ČR se Slovenskem) | 61 |
dálnice D3 (Praha -Tábor - České Budějovice - státní hranice ČR/Rakousko | 171 |
dálnice D5 (Praha - Plzeň - Rozvadov - státní hranice ČR/Německo) | 151 |
dálnice D8 (Praha - Ústí nad Labem - státní hranice ČR/Německo) | 92 |
dálnice D11 (Praha - Hradec Králové - Trutnov - státní hranice ČR/Polsko) | 154 |
Anketa
Údaje o dálnici D5
délka dálnice: 151 km
maximální nadmořská výška: 601 m.n.m na 139. kilometru
minimální nadmořská výška: 230 m.n.m na 20. kilometru.
začátek stavby: 1977
poslední úsek zprovozněn: 6.10.2006
Dálnice je součástí mezinárodního tahu E50 z Francie na Ukrajinu. Součástí dálnice je první otevřený dálniční tunel v ČR Valík.